Den debatt om piratnedladdning av musik som gick het i början av 2000-talet tvärdog när legala streamingtjänster som Spotify etablerades och började bygga ett brett utbud av enkelt tillgänglig musik. Med de betaltjänster som nu finns, där musiklyssnaren kan betala för att ladda ner låtar eller prenumerera på streamingtjänster, skulle man kunna tro att alla kulturarbetare som varit inblandade i att skapa den musik som görs tillgänglig numera får betalt för sitt arbete. Men en grupp har glömts bort i detta: musikerna.

Om skribenten

Niclas Malmberg (MP) är före detta ledamot i riksdagens kulturutskott.

När du betalar för musik på nätet går en slant till den som tillgängliggör musiken, till den som äger rättigheterna till inspelningen samt till kompositörerna, genom de avtal som tonsättarorganisationen STIM har. Men de musiker som spelar på låten har i bästa fall fått en engångssumma vid själva inspelningen. Blir låten en jättehit får de som står som låtskrivare på det sättet betalt utifrån hur många som faktiskt lyssnar på låten. Men musikerorganisationen SAMI har inget motsvarande avtal, och de musiker som medverkat vid inspelningen har därför inte heller någon garanterad rätt till ersättning.

Inom branschen har detta ofta lösts rent praktiskt genom att alla de som medverkar vid inspelningen radas upp som låtskrivare, och därför är det inte ovanligt idag att se låtskrivarförteckningar med 10–15 medverkande personer på en liten dänga. Var gränsen går för om man som musiker faktiskt också bidragit till att komponera en låt är förstås helt öppen, och det mest klassiska exemplet på att det är något parterna kan bestämma fritt är kanske Lennon-McCartney. Låtskrivarparet satte både John och Paul som låtskrivare på Beatles låtar, oavsett vad den ena eller den andra av dem bidragit med. Men ersättningssystem kan inte bygga på den typen av överenskommelser. Därför har Miljöpartiet länge drivit frågan om att musiker, på samma sätt som kompositörer, ska ges rätt till en ersättning beroende på hur mycket en låt laddas ner eller streamas. Vad gäller musik som spelas i radio är detta sedan länge reglerat. Så varför inte också på nätet?

För Miljöpartiet måste det stå självklart att den enskilda kulturarbetaren inte får stå tillbaka på grund av de stora drakarnas ekonomiska intressen.

En möjlighet att nu lösa frågan har öppnats tack vare EU:s nya upphovsrättsdirektiv. Senast i juni 2021 ska det vara implementerat i svensk lagstiftning, och direktivet säger att musiker ska garanteras en ”lämplig och proportionell ersättning”. Sverige borde lösa detta som exempelvis Spanien har gjort – med en så kallad oavvislig ersättningsrätt införd i lagstiftningen, med innebörd att medverkande musiker ges rätt till ersättning baserad på hur mycket låten spelas på olika streamingtjänster. Varför har inte frågan lösts sedan länge? Allt har fram- och baksidor, och de som äger de plattformar där musik kan laddas ner eller streamas ser förstås ogärna att intäktskakan ska delas med fler. Men alla delar av värdekedjan måste få rimlig kompensation för sin del av arbetet. För Miljöpartiet måste det stå självklart att den enskilda kulturarbetaren, de musiker som medverkar på den musik vi alla vill lyssna till, inte får stå tillbaka på grund av de stora drakarnas ekonomiska intressen. Med en grön kulturminister utgår jag ifrån att ytterligare ett gammalt Miljöpartiförslag nu kan bockas av inom kulturpolitiken.

Niclas Malmberg (MP)
fd ledamot i riksdagens kulturutskott

Debattera du också!

Ett debattinlägg på #GRÖNT ska vara kort och kärnfullt. Beroende på ämne är 2 000 till 4 000 tecken inklusive blanksteg lagom. Tänk på att ha en tydlig vinkel på den fråga som du vill debattera. Det är redaktionen som avgör vilka artiklar som publiceras.Innehåll från #GRÖNT kan komma att publiceras i en kortad version eller i sin helhet i papperstidningen.

Vill du skicka in ett eget debattinlägg? Läs mer under Debattera på #GRÖNT.

Skicka ditt debattinlägg till gront@mp.se.