Det räcker inte att vi har den bästa politiken för kommande generationer. Miljöpartiet måste också ha en bra politik för de problem som människor upplever här och nu. Ett problem som drabbar många, och som upprör ännu fler, är att människor som blivit sjukskrivna nekas sjukpenning. Den allmänna sjukförsäkringen ger inte alls den trygghet som människor i ett modernt välfärdssamhälle borde kunna förvänta sig. Vi borde driva konkreta förslag som kan rätta till detta. Nu.

Om skribenten

Torbjörn Nilsson är miljöpartist, sitter i kommunfullmäktige i Karlstad och är politisk sekreterare för MP Värmland.

MP-förslaget att slå ihop sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen till en samlad trygghetsförsäkring är bra, men tar lång tid att genomföra. Och om den myndighet som håller i trygghetsförsäkringen ska ha samma mål och regelverk som Försäkringskassan har nu, så kommer stora problem ändå att finnas kvar.

För att komma till rätta med problemen måste de mål och regler som styr Försäkringskassan ändras. Det är ändringar som kan beslutas nu, utan att invänta någon stor omorganisation.

Till det mest akuta hör att sjukpenning inte ska kunna nekas i efterhand för en tid då en person redan varit sjukskriven. Den som blir sjukskriven av sin läkare ska kunna lita på att få sjukpenning fram tills hen får besked om något annat. Det är helt oacceptabelt att den som blivit sjukskriven efter någon månad får veta att hen blir utan sjukpenning för hela den tid som gått.

En annan viktig sak att slopa det mål om lågt sjukpenningtal som regeringen bestämt att Försäkringskassan ska jobba för.  Det är det målet som pressar Försäkringskassan att göra alltmer orimliga bedömningar för att kunna neka människor sjukpenning. Lågt sjukpenningtal är bara bra om det beror på att människor är friska – inte när det beror på att sjuka människor nekas sjukpenning!

Vi måste också förändra det stora systemfelet att Försäkringskassan, utan att träffa och undersöka den sjuke, kan underkänna den bedömning som behandlande läkare gjort att personen behöver vila från arbete för att bli frisk. Detta drabbar sjuka människor på ett orimligt sätt. Dessutom gör det att läkare tvingas använda allt mer tid till att försöka skriva intyg på ett sådant sätt att Försäkringskassan ska förstå att patienten behöver vara sjukskriven. Ett dyrbart slöseri med läkarnas arbetstid.

Med dessa tre förslag – två som kan genomföras omgående och ett som kan kräva något års utredande – skulle vi komma en god bit på väg i att skapa en sjukförsäkring som ger en rimlig trygghet till alla som blir sjuka.

Sverige borde få en fungerande allmän sjukförsäkring. Nu.

Debattera du också!

Ett debattinlägg på #GRÖNT ska vara kort och kärnfullt. Beroende på ämne är 2 000 till 4 000 tecken inklusive blanksteg lagom. Tänk på att ha en tydlig vinkel på den fråga som du vill debattera. Det är redaktionen som avgör vilka artiklar som publiceras.Innehåll från #GRÖNT kan komma att publiceras i en kortad version eller i sin helhet i papperstidningen.

Vill du skicka in ett eget debattinlägg? Läs mer under Debattera på #GRÖNT.

Skicka ditt debattinlägg till gront@mp.se.