För att kunna rädda världen måste vi ha folket på vår sida. Ibland kan det vara lätt att glömma det, och liksom försöka manipulera dem att låta sig räddas mot sin vilja, med valser och skickliga reklambudskap. Men det är inte en långsiktigt hållbar lösning. Politik, liksom sex, måste bygga på samtycke. Folket måste få veta var vi står.

Det här var verkligheten i våras: Brunkolets framtid är en fråga med gigantiska konsekvenser, som just nu ligger i våra händer. Om vi säljer vet vi att köparen har för avsikt att exploatera. Om vi behåller är det upp till vår riksdag att bestämma, genom sitt ägardirektiv. Riksdagen har inte för avsikt att ändra ägardirektivet nu, men vi har lång tid på oss! Det kan bli en valfråga för nästa riksdagsval… Och nästa… Och nästa…

Karolina Hagegård

bor i Kristinehamn i Värmland och var medlem i Miljöpartiet 1998–2016.

Jag har hört argumenteras att skadan inte är oåterkallelig trots att vi sålde, eftersom Tyskland fortfarande kan lagstifta mot brunkolsbrytning i sitt land. Men detta är att skjuta över ansvaret och den nödvändiga smällen på någon annan, och det är precis det vi alltid sagt att vi alla måste sluta göra! Hur kan vi då göra det själva? I själva verket, genom att visa ens en gnutta acceptans för exploatering av brunkol, genom att antyda att det går att väga nackdelarna av det mot de fördelar man kan få för egen del och komma fram till att de senare överväger, så har vi legitimerat all miljöförstöring i världen. Nu har vi rättfärdigat de gråas världsbild, idiotförklarat oss själva och troligen signerat vår egen dödsdom.

Att vara i koalitionsregering är en förhandling, ett givande och ett tagande. I varje förhandling måste man ha sin ”walk-away point” klar för sig, alltså den punkt där budet man får är så dåligt att det är bättre att lämna förhandlingsbordet och avstå från överenskommelsen. Har man ingen walk-away point så har man egentligen ingen hävstång alls. Då kan motparten sätta villkoren hur hen vill, för i slutändan godtar du det ändå, eftersom du aldrig kan tänka dig att avstå. Vad du får igenom är då helt upp till motpartens goda vilja.

MP har redan korsat ett antal röda streck i regeringen. Brunkolsstrecket motsvarar 24 gånger Sveriges årliga inhemska koldioxidutsläpp, och innebär total ödeläggelse av enorma landområden. Tänk om vi i stället hade sagt: ”Nog! Vi kan inte gå med på det här! Endera säger regeringen nej till affären, eller så spräcker vi regeringen!”

Då kunde sossarna antingen säga att vår koalitionsregering fortfarande var så värdefull för dem att de går med på vårt ultimatum, eller också skulle vi förlora regeringsmakten den här gången. (Och troligen sossarna också…) I bägge fallen hade vi i nästa valrörelse sluppit svara på frågan: ”Vad gjorde ni då, under resten av mandatperioden, som var så ofantligt betydelsefullt att det uppvägde för att ni släppte igenom brunkolsaffären? Varför silar ni mygg och sväljer kameler?”

Denna markering var i själva verket troligen det mest betydelsefulla vi kunde göra för världen under hela mandatperioden, ja kanske under hela vår historia! Det skulle visa med kraft var vi står. Att vi står upp för vårt samvete, att aldrig skjuta över ansvaret på någon annan. Att vi fortfarande, även i maktposition, faktiskt tror på att en annan värld inte bara är möjlig, utan också helt nödvändig! Men om inte vi tror på detta, hur ska vi få folket att tro på det? Och om inte folket tror på det, då är allt hopp om att rädda världen ute.

Debattera du också!

Ett debattinlägg på #GRÖNT ska vara kort och kärnfullt. Beroende på ämne är 2 000 till 4 000 tecken inklusive blanksteg lagom. Tänk på att ha en tydlig vinkel på den fråga som du vill debattera. Det är redaktionen som avgör vilka artiklar som publiceras.Innehåll från #GRÖNT kan komma att publiceras i en kortad version eller i sin helhet i papperstidningen.

Vill du skicka in ett eget debattinlägg? Läs mer under Debattera på #GRÖNT.

Skicka ditt debattinlägg till gront@mp.se.