Risken är uppenbar att tiden efter covid-19 kommer att präglas av en omstart i raketfart för att så snabbt som möjligt komma tillbaka till ”business as usual”, men vill vi verkligen det? Tål klotet det?

Svaret är nej, jag tror inte vi vill det och vi kan lätt konstatera att klotet inte kommer att klara det. Viktigare än någonsin är att kunna se att saker och ting hänger samman. Det har vi miljöpartister sagt i flera decennier. Det verkar som om fler och fler upptäcker detta. Den ekonomiska kris vi nu står i på grund av pandemin får inte, och kan inte, frikopplas från klimatkrisen. Dessa två systemkriser måste lösas tillsammans.

Om skribenten

Magnus P. Wåhlin är ledamot i Miljöpartiets partistyrelse och språkrör för Miljöpartiet i Kronoberg.

Vi har nu en unik möjlighet att omvärdera hela vårt samhällsbygge och skapa en ny modell för välstånd och välfärd. Vi kan konstatera att det som skett under covid-19 har tvingat oss till andra levnadsmönster. Flyget står still i Sverige. Vi ser att vi kan mötas digitalt i mycket större utsträckning än tidigare. Utsläppen kommer att minska denna vår 2020. Vi ser att det vi gör privat får konsekvenser på hela samhället. Det spelar alltså roll hur vi väljer att leva våra liv. Alla de som tidigare sagt att det inte spelar någon roll vad lilla jag gör, får nu tänka om.

Det blir tydligt att jag har skyldigheter mot andra i denna pandemi. Jag undviker nära kroppslig kontakt, jag håller mig hemma vid minsta symptom, jag tvättar händerna noga och ofta. För andras skull, för de i riskgrupperna, för att sjukvården ska klara att ta hand om de värst drabbade. Det är vackert. Vi tar ansvar, inte bara för oss själva. Har den individualistiska tiden nått sitt slut? Kanske inte fullt ut men idén om att jag bara har mig själv att ansvara för har fått sig en törn.

Vi har alltså en möjlighet nu att skapa nya strukturer för vårt samhälle, strukturer som är bättre än de gamla. Vi ser att de som verkligen är samhällsbärare står upp i krisen: sjukvårdspersonal, pedagoger, busschaufförer, livsmedelsarbetare med flera. Hur ska vi efter pandemin se till att de uppskattas som de bör? Hur kommer detta att synas i deras lönekuvert? Pengar är inte allt, men för den som har det knapert är det väldigt viktigt. Vi behöver ställa om för att minska klyftorna. De som har mest behöver bidra mer till det allmännas bästa och de som sliter för låga löner behöver få det bättre.

Tänk om alla kunde leva på sin lön! Tänk om ekonomin stärker hållbarheten för jordens överlevnad! Tänk om alla har rätt till en dräglig bostad! Tänk om vi kan skapa en rimligare värld efter pandemin! Tänk om all vård i Sverige är jämlik och tillgänglig! Tänk om vår konsumtion kan ställas om! Tänk om vi får mer tid över till de vi helst vill umgås med!

Debattera du också!

Ett debattinlägg på #GRÖNT ska vara kort och kärnfullt. Beroende på ämne är 2 000 till 4 000 tecken inklusive blanksteg lagom. Tänk på att ha en tydlig vinkel på den fråga som du vill debattera. Det är redaktionen som avgör vilka artiklar som publiceras.Innehåll från #GRÖNT kan komma att publiceras i en kortad version eller i sin helhet i papperstidningen.

Vill du skicka in ett eget debattinlägg? Läs mer under Debattera på #GRÖNT.

Skicka ditt debattinlägg till gront@mp.se.