Jag kliver på tåget och lämnar Stockholm bakom mig. Försommarsolen börjar långsamt lägga sig till ro bakom höghusen i Solna där jag växte upp. I höjd med Gävle somnar jag i takt till tågets rytmiska ljud, väl medveten om att resans höjdpunkt väntar på mig. Den när jag vaknar för en fullmatad dag i Luleå.

Att vakna på ett nattåg är något helt unikt. Redan innan rullgardinen dras upp vet jag att det väntar ett annat landskap där ute. Ibland vaknar man till snö, ibland till dimma. För många av oss är det en andningspaus för själen att bara ligga där i sovkupén och titta ut genom fönstret.

När du läser detta har vi presenterat regeringens budget för de närmaste åren. Budgetförhandlingar är inget för den som är konflikträdd. Vi är fyra partier som alla går in med våra egna prioriteringar baserat på våra olika ideologiska utgångspunkter. Det gemensamma målet är däremot att helheten svarar mot de utmaningar vi gemensamt ser för Sverige.

Miljöpartiets väljare kan vara nöjda med utdelningen på sin röst.

Vi miljöpartister har all anledning att inte bara vara nöjda. Vi ska vara stolta. En tredjedel av alla satsningar som görs i budgeten nu är på miljö och klimat. Det blir enklare och billigare att sätta upp solceller på taket. Utvecklingstiden ger människor en möjlighet att pröva sina vingar på en utbildning eller starta eget. Samtidigt kan någon som annan få chansen att få in en fot på arbetsmarknaden. Barn- och ungdomspsykiatrin får 300 miljoner kronor för att stegvis få bort köerna. Skatten höjs för banker och på miljöförstöring. Samtidigt sänks den för människor i glesbygd, precis som vi lovade i valrörelsen. Kort sagt, Miljöpartiets väljare kan vara nöjda med utdelningen på sin röst.

Att sitta i regering för första gången är tufft för alla partier, oavsett färg. Vi har klarat den resan och inte bara behållit vår plats i riksdagen utan fortsätter dessutom att sitta i regering. Nu är det upp till oss alla att förvalta det drömläge som finns för oss i svensk politik.

Allmänhetens klimatengagemang är högre än någonsin, det visade sig inte minst i valet till Europaparlamentet. Nu är inte tiden för att luta oss tillbaka och fira gamla segrar. Det är nu vi ska ta chansen till en nystart. Vi ska visa att det går att både genomföra grön politik och samtidigt utveckla den. Det gäller inte bara miljö- och klimatpolitiken utan lika mycket på det sociala området. Vilka förslag kan ge alla en möjlighet att få vara en del av samhällets framgång? Just nu sitter vi i partistyrelsen och lägger fast hur det arbetet ska gå till, inom kort kommer ni att bjudas in.

Om det är något som jag har lärt mig i politiken så är det att det faktiskt spelar roll vem som bestämmer. Vem som sitter med kring bordet och gör prioriteringarna. Det syntes tydligt när M och KD med stöd av SD fick igenom sin ekonomiska politik i höstas och slaktade både miljöskatter och klimatsatsningar. Det är därför vi miljöpartister vill ha makten att genomföra solidaritet i praktiken, inte bara i teorin. Den insikten betyder också att alla ni medlemmar spelar en avgörande roll. Ditt medlemskap i det här partiet är helt avgörande för att vi ska kunna se till så att solidaritet, medmänsklighet och barnens framtid finns representerat vid förhandlingarna.

Jag glömde förresten en viktig del i budgeten. Nu gör vi nya satsningar på nattågstrafiken till övre Norrland, Jämtland och ner till övriga Europa. Det spelar roll vem som bestämmer.