Det var på valnatten 2010 som Katarina Folkesson bestämde sig för att engagera sig. Ett halvår senare gick hon med i Grön ungdom.
– Vi är det enda parti som tar klimatet på allvar. För tio år sedan när jag gick med var det bara Miljöpartiet som pratade om miljön. Klimatet, människosynen och solidariteten var grunden för att jag gick med, säger Katarina.

Det tidigare kommunalrådet och språkröret för gröna studenter är extra stolt över att Miljöpartiet lyckats driva igenom The Swedish Proposal, och att hon som språkrör lyft frågor om psykisk ohälsa och gjort Gröna studenter mer relevant i partiet. Nu i dagarna släpps en bok som hon är redaktör för tillsammans med Sofia Kamlund.

– Det känns roligt och lite läskigt! Boken är en introduktion till den gröna ideologin. Förhoppningsvis ska den leda till fler ideologiska diskussioner både i partiet och utanför.

Antologin heter just, En bok om grön ideologi, och den kräver ingen särskild förkunskap utan är en blandninga med texter skrivna av olika författare.

– I skolan lär vi oss om de traditionella ideologierna, som liberalism och sociologi. Men många är osäkra på de gröna partiernas ideologi och det vill den här boken reda ut, säger hon.

Om 40 år hoppas Katarina Folkeson att Miljöpartiet är större än vad Socialdemokraterna och Moderaterna är idag.
– Det ska vara självklart för alla med gröna värderingar att vara med i Miljöpartiet. Alla ska känna en miljöpartist!