Så här 40 år in i vårt partis levnadsbana tycker jag att alla vi som tillsammans är Miljöpartiet ska ta oss tid att fira de stora gröna segrar som dessa år av hårt arbete har inneburit. Att vi tillsammans ser till de alla stora förändringar i Sverige som nu sker på grund av vårt gemensamma engagemang är något som jag tycker ska fylla oss med den stolthet som finns i Miljöpartiet när vi är som allra bäst. Sverige är ett betydligt grönare land idag jämfört med när vi bildades i Örebro i september 1981. Det är ett fantastiskt fint betyg för vårt hårda slit och arbete under alla dessa 40 år av kamp, oftast i hårt motstånd.

Några av mina personliga favoritreformer som Miljöpartiet har genomfört under alla dessa år är bland annat den riktade gröna skatteväxlingen som fick bort villaoljan i början av 2000-talet och införandet av trängselskatten i Stockholm ungefär samtidigt. Reformer som snabbt fick stort genomslag och visade på effekten av grön politik. På senare år har “the Swedish proposal” nu minskat utsläppen och givit rekordhöga priser för att släppa ut koldioxid inom EU. Industriklivet har lett till stora gröna industrisatsningar och nya gröna jobb i hela Sverige, men framförallt i den norra delen av vårt land. Det här är satsningar och reformer som nu ställer om Sverige och som vi kommer se positiva effekter av under lång tid framöver, både för samhället i stort och för så många människor som nu får nytt hopp. Vi håller på att tillsammans bygga ett nytt, grönt och modernt folkhem i Sverige. Det är viktigt att vi ett jubileumsår som detta kommer ihåg just det. För våra gröna segrar är värda att fira!

”Att få möta väljarna tillsammans med er i den kommande valrörelsen fyller mig med mycket hopp och glädje. Efter nästan två år av social distans hoppas jag att ni är lika taggade som jag på att gå ut och möta väljarna med alla våra 40 år av reformer i ryggen.”

Sen när firandet är över ser jag fram emot att tillsammans med er få påbörja de nästa 40 åren i vårt partis historia. Vi är långt ifrån klara och vi har så många projekt och reformer som vi har kvar att genomföra. Men det är också bråttom. Vi har tio år på oss att skapa ett nytt grönt samhälle, som inte skadar klimatet och miljön och som alla, oavsett bakgrund, kan känna sig välkomna i. Som grönt parti i Sverige har vi en helt avgörande roll i att se till att vi genomför de steg som tar oss till det samhället. Och det är bara vårt gemensamma engagemang som kommer se till att vi lyckas med den stora och viktiga uppgiften.

Så stort tack för allt ni gjort under åren och det ni fortsätter göra för Miljöpartiet och för samhället i stort! Att få möta väljarna tillsammans med er i den kommande valrörelsen fyller mig med enormt mycket hopp och glädje. Efter nästan två år av digitala möten och social distans så hoppas jag verkligen att ni är lika taggade som jag på att gå ut och möta väljarna med alla våra 40 år av reformer i ryggen. Och att få berätta om det nya gröna samhälle som vi har börjat bygga och som vi vill ha fortsatt förtroende för att få förverkliga. För det är ingen som kommer att berätta om våra ideer och visioner åt oss, vi måste ut och prata med folk på stan, knacka dörrar och kampanja på sociala medier. I det arbetet lovar jag att stå med er. Nu behövs våra gröna krafter mer än någonsin!

Så imorgon kavlar vi upp ärmarna och fortsätter vår resa mot det gröna samhället. Vi börjar med att vinna valet 2022 och sen bara ökar vi tills vi på vår gemensamma 80-årsdag kan se tillbaka på hur vi byggde det sköna, gröna, moderna folkhemmet Sverige.

Per Bolund
Språkrör