När chansen att intervjua Nicklas Attefjord kommer är det extra tråkigt med pandemi. Att göra intervjun över telefon är inte lika roligt som att besöka Öckerö på västkusten, där han bor. Men doften av det brusande västerhavet känns nästan när jag når honom på färjan på väg hem till ön. Öckerö är nämligen en av två kommuner i Sverige som saknar fast förbindelse till fastlandet.

– Det är lite speciellt faktiskt, det är vi och Gotland som inte har någon bro eller tunnel. Så till mig får man åka färja. Men de går dygnet runt och var tionde minut i rusningstrafik så lite bättre kommunikationer än Gotland har vi allt, säger Nicklas Attefjord.

På Öckerö bor ungefär 13 000 personer och väl på ön är det gångavstånd till nästan allt: skolan, biblioteket och apoteket.

– Jag bor i ett äldre trähus mitt på ön men havet är alltid nära. Det var så man byggde förr, ingen ville bo strandnära för att slippa bli utsatt för väder och vind, berättar Nicklas.

Här bor han med familjen, två katter och fem hönor.

– Barnen var inte så gamla när vi skaffade de första hönorna, de var med och valde ut kycklingar och namngav dem men så kom räven. Nästa gäng tog minken. Den tredje uppsättningen fick helt enkelt heta “hönor”, det blir enklare så, säger Nicklas och skrattar lite självmedvetet.

När det kommer till hönorna är Nicklas särskilt bekymrad över minkarna som kan ta sig in även i de minsta hål i stängslen.

Om Nicklas Attefjord

Ålder: 47 år

Bor: På Öckerö i Göteborgs norra skärgård

Familj: Sambo och tre barn i fallande ordning från 20, 18 och 16.

Gör: Riksdagsledamot för Miljöpartiet de gröna, ordinarie ledamot i riksdagens socialutskott.

Favoriträtt: “En god fisksoppa passar för både vardag och fest.”

Gör helst en ledig dag: “Det beror lite på säsong men om det är fint väder gillar jag att hålla på i min trädgård med olika projekt, odla och sånt, eller vara ute på havet och fiska makrill.”

Oanad talang: “Jag är ganska bra på pistolskytte, det kanske inte är helt vanligt i vårt parti. Eftersom jag är i den ärofyllda ålder jag är tävlar jag i veteran-SM och där vann mitt lag brons.”

– Det är inte många som vet det, men minkar är en invasiv art precis som mördarsniglar. Man ska inte släppa ut dem i naturen, de är en ekologisk katastrof. De ger sig inte bara på höns, utan också vildfågel och andra djur, säger han.

Intresset för politik har alltid funnits där, något mamma får en stor del av äran för. De pratade mycket om politiska skeenden och händelser när han växte upp. Med åren blev han allt mer intresserad av att utforska politiken på egen hand och valet föll till slut på Miljöpartiet.

– Jag kände mig hemma när jag kom hit. Jag fick min partifostran i Miljöpartiet i Kungsbacka på 90-talet. Partilokalen i Kungsbacka var ett nav för hela den gröna rörelsen i kommunen på den tiden.

I lokalen, som också fungerade som alternativhandel, samlades såväl miljöpartister som ekobönder.

– På den tiden fanns det få eller inga miljömärkta varor på Coop eller Ica. Det var väldigt givande att det var så många olika människor som möttes i vår lokal, vi hade allt från studiecirklar till kulturevenemang.

Samtidigt konstaterar Nicklas att tiderna förändras och att partiet har ett ansvar att hänga med i utvecklingen och hitta nya platser att möta människor på.

– Tack vare sociala medier är det enkelt att möta människor med gemensamma intressen. Jag tror att vi ska vara där människor är och visa oss relevanta för alla de som precis som vi vill förändra samhället. Även om det är skillnad mot hur det var förr behöver vi söka upp sammanhang där människor som vill jobba med hållbarhet finns. Vi ska vara nyfikna på vad de vill men också visa att vi genomför politik som gör samhället hållbart.

“Sjukvårdspolitik är mer miljöpartistiskt än många tror.”

Trots att det var miljö- och rättvisefrågorna som fick Nicklas att bli medlem i Miljöpartiet ledde den politiska banan in honom på ett helt annat område. Sjukvårdspolitiken har upptagit det mesta av hans tid sedan han kandiderade i regionvalet 2010.

– Då var jag egentligen mest intresserad av klassiska miljöpartistiska frågor som miljö och kollektivtrafik, men vi fick möjlighet att ingå i majoritet med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och ett lokalt parti, Sjukvårdspartiet. I den tombola av förhandlingar som följde blev det en ordförandeplats över i en så kallad klassisk beställarnämnd, berättar Nicklas.

Han beskriver beställarnämnd som “de som sitter med pengarna och lägger ut uppdrag till sjukhus och vårdcentraler”.

– Jag tackade ja till platsen i någon slags bristande analys av min kompetens, säger Nicklas och skrattar.

Det var spännande och utvecklande att få lära sig något nytt. Särskilt rollen som ordförande gav möjlighet till stor insyn i verksamheterna, och en chans att få vara med där det händer.

– Sjukvårdspolitik är faktiskt mycket mer miljöpartistiskt än många tror, konstaterar han.

Att Miljöpartiet inte skulle ha åsikter om sjukvården, en av välfärdens grunder, beskriver Nicklas som “helt feltänkt”. Men han kan också vara självkritisk och konstaterar att Miljöpartiet inte alltid har tagit plats i de rum där besluten om sjukvården fattas.

– Vi har kanske valt att vara lite väl svala när det kommer till sjukvårdsfrågorna och prioriterat de nämnder i regionerna som ägnar sig åt mer klassiska gröna frågor, som kollektivtrafiken.

Men han tycker sig se att det har börjat ändra sig. Miljöpartiet är tydligare i dag inte minst när det kommer till att driva på för den nära vården, tillgången till psykiatrin och förebyggande folkhälsa.

– Det svenska sjukvårdssystemet är väldigt sjukhusfixerat. Vi har väldigt många sjukhus jämfört med andra länder och det är ibland bra. Men i det vardagliga livet är det primärvården du går till. Och om man har en bra primärvård känner din läkare eller din vårdcentral dig och då är det lättare att märka förändringar i måendet så sjukdomar kan upptäckas tidigt. Det är jätteviktigt för att få en jämlik vård.

En bra primärvård räddar liv när det kommer till sjukdomar där möjligheten att överleva är större ju tidigare sjukdomen upptäcks. Nicklas lyfter diabetes och cancer som exempel på när primärvården är avgörande för att patienten ska hamna rätt i tid.

– Det ser vi tydligt när vi tittar på statistiken. Socioekonomiskt utsatta grupper har en lägre överlevnad. Det är brutalt att bara för du bor i en viss stadsdel eller har vissa föräldrar har du ett kortare liv. Det är väldigt orättvist och inte acceptabelt. Miljöpartiet måste fortsätta ligga på här.

Men nu har Nicklas, åtminstone tillfälligt, lämnat regionpolitiken bakom sig. Vid regeringsombildningen i början av februari utsågs Janine Alm Ericson till statssekreterare vilket innebar att hennes riksdagsplats gick till Nicklas.

– Som regionpolitiker får man alltid förhålla sig till de lagar som finns och det är bara i riksdagen man kan ändra lagar. Så på så sätt är det spännande. Men samtidigt kan jag sakna att vara nära dem som besluten berör. Därför tycker jag det är viktigt att ta sig tid att träffa människor, organisationer och regionpolitiker. Att ha “örat mot marken” så mycket som möjligt.

Nicklas sitter i Socialutskottet där allt från socialtjänst och personalpolitik till coronahanteringen och stöd till regioner avhandlas. Just nu läggs mycket av tiden på ANDT-strategin, en strategi för politiken avseende alkohol, narkotika, doping och tobak.

– Här är det en stor spännvidd mellan partierna. Vi i Miljöpartiet vill se en utvärdering av narkotikapolitiken, något vår expertmyndighet också vill. För oss handlar det mycket om att det ska finnas möjlighet att få vård för sitt beroende, och det är tyvärr något som ofta faller mellan stolarna i dag.

I dag kan kommunerna tvångsomhänderta vuxna med beroendeproblematik enligt Socialtjänstlagen, samtidigt som det är regionerna som har ansvar för psykiatrin.

– Lagstiftningen för de olika verksamheterna är tyvärr inte alltid kompatibla. Beroende klassas sedan lång tid tillbaka som en sjukdom och då är det rimligen hälso- och sjukvården som är ansvarig. Men här kommer också frågan om kriminalisering av eget bruk in. Vi i Sverige har en straffskala med fängelse som högsta straff för att ha narkotika i kroppen eller innehav medan Norge  till exempel avkriminaliserar nu. Det handlar inte som många tror om att legalisera narkotikabruk utan om att människor ska kunna erbjudas vård för sitt missbruk i stället för att dömas till fängelse.

Inför valet hoppas Nicklas att Miljöpartiet ska ha större kunskap och bättre självförtroende i hälso- och sjukvårdsfrågor.

– Jag tror att det kommer att bli en betydande del i valrörelsen och då kan vi inte lämna walkover till de andra partierna.

Färjan har varit framme vid Öckerö en bra stund. Det är sen eftermiddag och även om trädgårdsarbetet lockar kan Nicklas inte  avsluta arbetsdagen än. Han ska skriva förslag på svar på de motioner som handlar om hälso- och sjukvård till Miljöpartiets kongress

– Det är jättekul att det finns ett så stort intresse för de här frågorna i partiet och att många är engagerade. Det hade varit mycket tråkigare om det inte har kommit in några motioner alls om hälso- och sjukvård, så det är verkligen ett kärt besvär att hugga tag i detta i dag, säger Nicklas Attefjord.