En dag på senhösten tar vi tunnelbanan nästan längst söderut på röda linjen i Stockholm. Vi ska till Fittjaskolan för att träffa Shokoufa Gholami och Imaan Imaan som under hösten fått bättre självkänsla, fler kompisar i ett nytt sammanhang – och lärt sig springa tio kilometer.

Med oss har vi Asheq Talukder som varit träningsledare i Löparakademins programverksamhet i Norra Botkyrka. Under tio veckor har ett trettiotal ungdomar fått löpträning och möjlighet att delta i workshoppar om till exempel träningsmål, planering och sömn.

Asheq Talukder har varit ledare i Löparakademin under hösten.

När vi kommer in på Fittjaskolan möts vi genast av flera ungdomar som kommer fram och ivrigt hälsar på Ash som han kallas. Han har lärt känna många av skolans elever under programmets gång och det märks att de är glada över att se honom.

– Det har varit väldigt kul att få vara en förebild för de här ungdomarna. Det roligaste har varit att se dem som i början av programmet inte var så motiverade verkligen uppskatta träningen, trots att det har varit sent efter skolan, ibland i mörker och dåligt väder, berättar Ash.

Löparakademin är en ideell förening som har funnits sedan 2009. I dag har organisationen verksamhet i Stockholm, Malmö, Uppsala och Göteborg. Tanken är att främja hälsa och inkludering i socioekonomiskt utsatta områden med löpträningen som främsta verktyg. Det kostar ingenting för ungdomarna att delta och alla ledare bidrar ideellt med sin tid och kunskap.

Så bra att det är gratis för de som inte har råd med fritidsaktiviteter

Shokoufa Gholami och Imaan Imaan kom i kontakt med Löparakademin när föreningen kom till skolan för att berätta om verksamheten.

– Jag tänkte Oh my god! Äntligen träning, och så bra att det är gratis för de som inte har råd med fritidsaktiviteter, säger Imaan.

Shokoufa tränade redan fotboll medan Imaan var ganska ovan vid aktiv träning.

– Men det som var bra var att vi delades in i olika grupper efter nivå, så alla hade någon att springa med, säger Imaan.

De deltagare som är kvar när halva programmet är avklarat får t-shirts och skor, som en extra motivation.

– När jag fick min t-shirt efter fem veckor blev jag så stolt, berättar Shokoufa.

Bättre självkänsla och större träningsmotivation är två saker Shokoufa och Imaan tar med sig från programmet.

Speciellt för just den här omgången av programmet är att deltagarna har fått testa sin styrka flera gånger för att se hur de har utvecklats. Det gjorde att både Shokoufa och Imaan tränade en del även utanför de schemalagda passen, trots att det inte var något som Löparakademin efterfrågade. Shokoufa gjorde armhävningar och Imaan tränade tillsammans med resten av familjen hemma i vardagsrummet på kvällarna.

– Det var jättemotiverande att se att vi faktiskt utvecklades, säger Imaan.

– Det bästa var att det inte var något fokus på att jämföra oss med varandra. Det handlade bara om att jag själv skulle bli bättre. Ledarna var jättenoga med att vi inte skulle dela våra resultat med varandra, utan att det bara var för vår egen skull, säger Shokoufa.

Ash berättar att tanken med att mäta styrkan är att visa hur mycket man kan utvecklas genom regelbunden träning. Inte bara för att deltagarna ska slå nya rekord utan också för att ge en insikt om varför ett resultat kan vara sämre en vecka än veckan innan. Har man ätit ordentligt, sovit ordentligt, tränat på rätt sätt eller stressat för mycket?

– Lika viktigt som det är att bli bättre är det för de här ungdomarna viktigt att lära sig att hantera nederlag. Att värdet inte ligger i den enskilda prestationen utan att det kommer en ny chans att göra bättre ifrån sig nästa vecka, säger Ash.

Och just att självkänslan blivit bättre lyfter Imaan som en av de största fördelarna med programmet.

– Innan kunde jag lätt bryta ihop och gråta vid minsta motgång, jag tyckte ofta att jag gjorde fel och inte var tillräckligt bra. Men ledarna har varit jättebra på att stötta mig och få mig att tro på mig själv och att tänka framåt i stället för att fokusera på misslyckanden, säger hon.

Jag har fått blodad tand

Båda två vill fortsätta att träna med Löparakademin, och helst vill de själva vill bli ledare en dag. Många av deras kompisar har också blivit inspirerade och vill vara med när nästa tioveckorsprogram drar igång.

– När vi gjorde sista loppet blev jag jätteglad för jag slog mitt mål. Jag ville springa milen på en timme, men kom i mål efter 58 minuter, säger Shokoufa stolt.

För Ash, som gjort sin första omgång som ledare, har det varit fantastiskt att få se ungdomarna utvecklas och växa.

– Jag har verkligen fått blodad tand!