Du är Mittmedias företagsmarknadschef och något utav en expert på annonsering. Vad är det viktigaste att tänka på när man ska annonsera?

– Det viktigaste är att göra en analys av målgrupp och budskap. Vad vill vi nå ut med och till vem vill vi nå ut? Anledningen till att det är viktigare i dag än för några år sedan är att antalet kanaler väljarna befinner sig i är så många fler. För tio år fanns tv och print, i dag är det inte så enkelt och det ställer högre krav på annonsörerna om de vill träffa rätt med sitt budskap.

Mycket av kommunikationen med väljarna sker i dag i sociala medier, hur står sig tryckta i annonser i konkurrensen?

– Jag ser det inte som en konkurrens, digitala medier och print är en bra kombination. Sociala medier är en viktig kanal eftersom många likasinnade möts på en och samma plats men det är samtidigt en kanal med lägre trovärdighet än nyhetsmedia. Det handlar om var man vill synas och vad man vill uppnå.

Om du har en liten budget, vilka kanaler är det bäst att lägga krutet på då?

– Det arbete som görs i synliga miljöer där det rör sig mycket folk är viktigt. Jag skulle säga att det bästa att göra med en liten budget är en kombination av den traditionella utomhusaffischeringen och en så kallad nativekampanj, det vill säga ett redaktionellt innehåll i en digital miljö. Det ger en möjlighet att över längre tid prata om det som partiet står för på en djupare nivå. Många annonsörer beskriver sin verksamhet med en annons på våra sajter som man kan klicka vidare på och då komma till ett redaktionellt material som är fördjupande. Man är i en digital kanal, i en trovärdig miljö och får ändå möjlighet att sätta sina egna ord på de frågor som man själv har valt att lyfta fram.

Vad är det vanligaste misstagen organisationer gör när de ska annonsera?

– Man sätter inte upp tydliga mätbara mål och följer inte upp. Det kan låta uttjatat men det är verkligen så. Varför gör vi det här? Vad vill ska hända? Hur följer vi upp att det verkligen händer? Det är viktigt att kontinuerligt följa upp så att man kan ändra om det inte fungerar, och inte lägger en massa pengar på något som inte fungerar.

Får man skriva vad man vill i en annons?

– Nej. Utgivare och chefredaktörer säkerställer att budskap i annonser inte är direkt missvisande eller kränkande. Vi granskar alla annonser, oavsett om de kommer från ett politiskt parti eller någon annan. Innehållet i annonser ska vara korrekt faktamässigt och inte vara kränkande mot grupper i samhället.