– Klimatförändringar och en snabb förlust av arterna på jorden sker här och nu och påverkar också oss här i Sverige. Vi kan inte skjuta över dessa enorma problem på våra barn utan behöver ta ansvar här och nu. Därför föreslår vi återigen historiskt stora satsningar inom både miljö- och klimatområdena, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP).

Bland satsningarna finns mer pengar till både Industri- och Klimatklivet så att fler ska kunna minska sina utsläpp, en stor satsning på att skydda vår natur, medel för att se till att vi har rent vatten för att våra sjöar och hav ska må bättre och en särskild satsning för att rädda våra viktiga bin och andra pollinatörer. Utan dem skulle så mycket som en tredjedel av maten på våra tallrikar försvinna. Vi satsar på grönare transporter genom att sätta upp laddstolpar där det i dag inte finns och fortsätter att ge bonus till dem som köper en klimatsmartare bil.

I miljö- och klimatbudgeten satsar vi också på att våra städer ska bli grönare.

– Våra städer och samhällen behöver bli en del av lösningen på vår generations största utmaning, att lösa miljökrisen. Parallellt med detta behöver vi säkerställa att våra samhällen är trygga och socialt hållbara. Genom det här stödet kan olika aktörer göra våra samhällen till gröna och trivsamma platser där man kan leva ett tryggt och hållbart liv, säger bostadsminister Per Bolund (MP).

Hjälp gärna till att sprida vilken skillnad det gör när Miljöpartiet sitter i regeringen. Prata med vänner och bekanta eller dela vidare inlägg från något av Miljöpartiets konton på Facebook, Twitter och Instagram.