Över 1 800 gröna från hela världen har samlats i Liverpool för Global Greens fjärde kongress. När Miljöpartiet de grönas språkrör och Sveriges vice statminister Isabella Lövin håller sitt tal under invigningen står inte många stolar i den stora kongressalen tomma. Deltagarna är uppenbart entusiastiska över att vara på plats. Talets budskap är att den gröna omställningen måste ske nu. Och för att den ska ske måste gröna partier ta plats i regeringar världen över.

– Har ni hört talas om ”The Arctic death spiral”? Nej, det är inte en skräckfilm. Nej, det är inte ett finskt heavy metal-band heller, säger hon och möts av skratt från publiken.

Åhörarna stillar sig dock snabbt vid konstaterandet att det är något mycket, mycket allvarligare än så.

– I februari i år var det 25 grader varmare än normalt på Arktis. 25 grader! säger hon.

Över hela världen ser vi flera exempel på att något fundamentalt håller på att förändras, konstaterar Lövin och räknar upp torka på Afrikas horn för tredje året i följd, Himalayas glaciärer som smälter, extrema väderförhållanden och nya temperaturrekord världen över.

– I Sverige hade vi förra veckan den varmaste dagen i mars som någonsin uppmäts. Och mätningarna har pågått i 250 år, säger hon.

– Vi har varnat för detta. Vi har slagits för att det inte ska ske. Hela vår rörelse bildades för att förhindra detta uppenbara missbruk av vår planet. Och för det har vi kallats naiva, orealistiska och drömmare. Men saken är den, att det inte är vi som är orealistiska drömmare. Det är de som tror att det är kol och olja som är framtiden som drömmer. Men nu är det dags för dem att vakna upp. Det stora hotet mot våra ekonomier är inte den gröna omställningen – det stora hotet är ”buisness as usual”.

Något namn nämns inte, men det är svårt att tolka det som något annat än en känga till Donald Trump, när hon till publikens förtjusning konstaterar att grön omställning inte kan stoppas av någon.

– Inte ens en president.

Att världen behöver fler gröna regeringar verkar publiken hålla med om att döma av det jubel som fyller salen när Lövin visar en bild på Sveriges sex gröna ministrar. Och när hon radar upp de avtryck Miljöpartiet har gjort i regeringen – klimatlagen, energiöverenskommelsen, Klimatklivet och att Sverige är den största givaren per invånare till FN:s gröna klimatfond för att ta några exempel – avbryts hon fler gånger av applåder.

– Nästan varje vecka tar vi beslut som gör att vi närmar oss målen i Parisavtalet. Att sitta i regering innebär att vi kan göra verklighet av grön politik. Jag säger inte att det är lätt, vi måste kompromissa. Ett parti med 7 procent av väljarnas stöd kan inte få igenom 100 procent av sin politik. Men det handlar inte om att fatta ett beslut som ska ändra allt, utan om hundratals små steg som förändrar, varje dag.

– Vi har inte tid att vänta, vi måste agera nu. Tillsammans är vi en kraftfull global rörelse. You’ll never walk alone, säger hon.

För den som inte har koll på brittisk fotbollshistoria så är det sistnämnda inte bara en gammal musikalhit från 40-talet utan också den sång som Liverpools supportrar sjunger när det vankas match. En uppskattad blinkning till värdstaden där fotbollsarenan Anfield är ett av de mest populära turistmålen.

– Get your green partys into government! blir Isabella Lövins avslutande ord till stående ovationer.

Följ kongressen live

Global Greens fjärde kongress pågår 30 mars till 2 april i Liverpool.

Flera delar av kongressen livesänds på Global Greens webb.

Innan talet berättar Isabella Lövin för Grönt att det känns stort och viktigt att få möjlighet att inleda kongressen. Och att hon är glad över att få representera Miljöpartiet och Sverige som precis har blivit rankade som nummer ett i EU på miljö- och klimatpolitik.

– Det visar att vi verkligen gör skillnad. Vi gröna behövs nu mer än någonsin i världen. Jag hoppas att kongressen kan bidra till att gröna runt om i världen känner styrka och inspiration att ingå i regeringar precis som vi gör i Sverige. Det behövs om vi ska klara Parisavtalet och de utmaningar vi står inför.

Isabella Lövin inledde med att uppmana kongressen att delta i en tyst minut för Zaida Catálan, som i mitten av mars försvann under ett FN-uppdrag i Kongo-Kinshasa. I tisdags kväll bekräftade FN att hon hittats död. Zaida Catalán har under många år varit engagerad i Miljöpartiet de gröna, bland annat som språkrör för Grön Ungdom och anställd på riksdagskansliet. Hon blev 36 år.

Isabella Lövin höll sitt tal på engelska. Översättningen av hennes ord är redaktionens.