Riksvalberedningen har presenterat sitt nya förslag till språkrör efter att de sittande språkrören, Åsa Romson och Gustav Fridolin, bett valberedningen att öppna upp beredningen av språkrörsvalet inför helgens kongress. Isabella Lövin, biståndsminister och f.d. EU-parlamentariker, föreslås ta över efter Åsa Romson. Valberedningen föreslår också att Gustav Fridolin får fortsatt förtroende.

– Jag är väldigt glad och hedrad över nomineringen till språkrör. Det är en av de mest inspirerande och viktigaste uppgifterna i svensk politik, säger Isabella Lövin.

Valberedningen har gjort ett omfattande arbete under den korta tid som stått till deras förfogande och Joakim Larssons uppskattning är att de har pratat med flera hundra personer i partiet under de senaste veckorna, däribland samtliga distrikt och ett stort antal lokalavdelningar.

– Jag är övertygad om att vi har ett bra och brett underlag för vårt förslag. Vårt uppdrag har inte varit att bedöma vilka misstag som har begåtts den senaste tiden utan att bedöma vilka språkrör partiet vill se i det läge som befinner oss i nu, säger Joakim Larsson.

Att inte föreslå Åsa Romson till omval motiverar riksvalberedningen med att de har gjort en bedömning av stödet internt i partiet för olika kandidater och konstaterat att det är Lövin och Fridolin som har störst möjligheter att tillsammans föra partiet framåt.

– Jag är ödmjuk och tacksam för det förtroende som valberedningen visar mig, säger Gustav Fridolin.

Valet av språkrör kommer att ske på Miljöpartiets kongress som inleds nu på fredag, den 13 maj.

Riksvalberedningens motivering

Isabella Lövin har som EU-parlamentariker och biståndsminister visat på en mycket god förmåga att genomföra och föra ut grön politik. Isabella har gjort resan från att vara journalist till EU-parlamentariker till biståndsminister på ett mycket förtroendeingivande sätt. Hon är en handlingskraftig person och vi tror att hon har alla förutsättningar att göra ett gott jobb även som språkrör.

Gustav Fridolin är en av våra mest erfarna politiker, han har under lång tid haft ett starkt stöd i partiet. Han har en stor förankring runtom i landet genom sitt mångåriga arbete. Gustav har gjort ett gott arbete som språkrör och vi är övertygade om att han kommer att göra det även i framtiden.

Det är två kandidater som kan konsten att formulera den gröna politiken på ett begripligt och förtroendefullt sätt. Tillsammans kan de föra partiet framåt.