När Miljöpartiets kongress inleds i Linköping är det i en tid då intern kritik och låga opinionssiffror har fått mycket utrymme i media. Av stämningen i kongresshallen att döma vill miljöpartisterna hellre tala om de politiska framgångarna som blivit verklighet under partiets tid i regering och blicka framåt. Övriga fem gröna ministrar agerar förband till poppig musik och varma applåder från publiken innan Lövin äntrar scenen för att inledningstala, ackompanjerad av ett stigande jubel.

– Vi leder arbetet mot 100 procent förnybar energi! På villataken glittrar solcellerna. Vi leder arbetet för en bättre skola. Sedan vi tog över har vi 20 000 fler vuxna som skapar trygghet och arbetsro i klassrummen och korridorerna. Vi leder det globala klimatarbetet. Vi leder som feministiskt föregångsland med en ny klimatlag och mål om nollutsläpp. Vänner, vi leder arbetet för att skapa en bättre värld, säger Isabella Lövin.

Den gröna rörelsen skapades för att hantera precis de utmaningar som världen står inför nu, konstaterar Lövin. Men hon poängterar också att det inte räcker att veta vad som är rätt, man måste också ha viljan att förändra.

– Vi måste orka kämpa, säger hon.

I en tid då den amerikanske administrationen vill skära ner biståndet, samtidigt som Afrika upplever den värsta svältkatastrofen på 70 år, och man vill satsa på mer kol och olja samtidigt som Arktis smälter snabbar än någon hittills trott kan Miljöpartiet inte stå vid sidan om och se på.

– Sverige skulle om ett och ett halvt år kunna få en regering som vill skära ner biståndet, montera ner klimatpolitiken och som vill göra det billigare att släppa ut fossila bränslen. En regering där klimatpolitiken dikteras av Moderater och Sverigedemokrater, säger hon.

När Lövin vänder sig till kongressdeltagarna och frågar vad det är vi ska lägga kraften på, att bråka internt om vem som är grönast eller att ta konflikten med våra riktiga motståndare möts hon av ett stort jubel och applåder.

– Jag tänker jobba dag och natt för att försvara de gröna reformer vi drivit igenom, för att resan mot att bli världens första fossilfria välfärdsland ska fortsätta. Och jag hoppas att ni vill kämpa vid min sida. För när andra sviker måste vi leda vägen. Och vet ni vad, vi leder!

Gustav Fridolin, Isabella Lövin, Stefan Löfven och Amanda Lind under invigningen av Miljöpartiets kongress. Foto: Fredrik Hjerling.

En bild som delas av statsminister Stefan Löfven som gjorde ett kort besök på kongressen. ”Vilket drag!” säger han när han välkomnas upp på scenen och blickar ut över den ljudliga publiken som överraskats av statsministerns närvaro.

– Vi har uttalat väldigt tydligt att Sverige ska vara ett av de första fossilfria välfärdsländerna. En riktigt tuff målsättning. Vi har åstadkommit enormt mycket på kort tid. Jag känner mig stolt över det och vårt samarbete. Det finns säkert dem hos både er och oss som inte tycker att vi gjort tillräckligt. Och nej, vi har inte gjort tillräckligt – vi vill göra mer. Men riktningen är rätt!

Sveriges ledande roll i klimatarbetet lyfter Löfven särskilt, bland annat Klimatklivet, Sveriges bidrag till klimatfonden och skrotandet av utsläppsrätter för 300 miljoner kronor.

– Jag tror inte att svenska folket i allmänhet riktigt förstår att det är många som tittar på oss och undrar vad gör de där, i det där landet där uppe? Det är något spännande.

Både Lövin och Löfven passar på att ge en känga till Centerpartiet.

– När jag ser vad vi gör för klimatet så tänker jag ibland, att i bästa fall skulle Centern kunna drömma om det här, säger Stefan Löfven.

I sitt inledningstal pekar Isabella Lövin på flera saker som Centerpartiet misslyckades med under sin tid i regeringen.

– De fixade inte ett bränslebyte, utbyggnad av laddstolpar och solceller eller att sätta ett klimatmål efter 2020. Det som Centern misslyckades med under åtta år, lyckas vi driva igenom på två och ett halvt, säger hon.

Att Centerpartiet har sagt sig vara beredda att bryta sönder budgetpropositionen i höst för att stoppa flygskatten kallar hon ”häpnadsväckande”.

– Men mina vänner, vi kommer inte att ge oss. På samma sätt som bilen och bussen betalar sina klimatkostnader, så ska även flyget göra det, säger Isabella Lövin.