För något år sen fick jag en planta av min mamma. Hon och jag delar ett stort odlingsintresse, men äras den som äras bör: Det är oftast mamma som har tiden medan jag försöker hålla en trädgård med så lite underhåll på sommaren som möjligt. Så mamma får vara trädgårdsmästare hemma hos oss under somrarna.

Plantan gjorde att jag nästan trodde att hon hade “tappat det” (trädgårdsomdömet alltså). Det var en ramslöksplanta. Den som googlar “ramslök” kan läsa att den är “sällsynt och förekommer i en del av de sydliga landskapen upp till Uppland”. Jag odlar i fjällmiljö. Ganska långt från Uppland.

En SMHI-rapport om klimatförändringarna i Jämtland visar att odlingssäsongen har ökat sedan 60-talet och kommer att fortsätta att öka. Min mamma kom till Åre från Tornedalen i mitten av 70-talet och ser tydlig skillnad i vad som går att odla nu, som inte gick att odla då. Jag och min man bor i mitt föräldrahem. När mamma och jag bodde här tillsammans på 80-talet kunde vi inte ha äppelträd på tomten det har vi nu.

Miljöpartiet är det enda partiet som verkar förstå att vi lever i klimatförändringarnas tid. Som tar klimathotet på allvar. Som vet att det inte längre handlar om bara våra barn och barnbarns framtid utan tiden vi lever i här och nu.

I skrivande stund kampanjar vi för fullt under parollen “Sveriges enda klimatparti”. Äntligen har vi kunnat lämna datorskärmarna och gå ut och kampanja fysiskt, anordna Bar Grön och prata med människor. Redan första kampanjdagen ramlade ett 40-tal bilder in från olika delar av landet. Att se så många medlemmars engagemang får mig verkligen att känna att “valrörelse, det kan vi!”

Vi är en sammansvetsad kampanjorganisation, från dig som är ensam medlem i en kommun och delar spridbilder i sociala medier, till dig som är med och arrangerar ett seminarium med en riksdagsledamot eller du som lägger din tid på att knacka dörrar eller lägga flygblad i postlådorna i dina kvarter.

Alla är viktiga för att vi ska nå framgång i valet och påverka ännu mer, varje insats räknas.

Vi må ha en mindre partikassa än de andra partierna, men vi är rika på något så mycket viktigare: engagemang. Vi vet hur viktig vår uppgift är och vi vet att ingen annan i svensk politik tar sig an den. Miljöpartiet behövs mer än någonsin i svensk politik. Det är NU vi måste göra klimatomställningen, skydda miljön och investera i ett rättvist samhälle när vi bygger upp efter pandemin. Det ska vi också övertyga väljarna om.

Många medlemmars engagemang är helt avgörande för att Miljöpartiet ska få ett större förtroende bland väljarna och kunna få igenom vår politik. Vi kan inte göra som andra partier och köpa helsideannonser i DN eller fylla kollektivtrafikens annonsplatser en vanlig novembervecka. Men med engagemang och kreativitet kan vi komma långt.

Men hur gick det men ramslöken då? Den överlevde och tittar upp bakom trädgårdskomposten om våren. Som en påminnelse om klimatförändringarna  men också som en påminnelse om varför vårt engagemang är så förbaskat viktigt.