Maja Grahn, 22 år, flyttade hem till Linköping i början av sommaren. I handen höll hon sin kandidatexamen i Historia och politik från Oxfords universitet i Storbritannien. Hemma uppstod ett vakuum.

– Jag behövde träffa nya vänner och göra något meningsfullt. Jag ville vara med och påverka och då var Grön ungdom det självklara valet.

– Många ungdomar är väldigt pålästa och insatta. Till exempel är kärnkraften en het fråga i skolorna. Däremot är det en utmaning att många ofta är engagerade i just en specifik fråga, men inte gärna köper ett helt koncept.

Maja kom hem till Linköping från ett Oxford i lockdown. Hon berättar att det stundtals varit tufft under pandemin, med många ensamma dagar i studentrummet. Väl i Linköping var det enkelt att ta steget in i partipolitiken.

– Visst är det bra att demonstrera och vara med i Fridays for future. Men om jag är med i ett parti har jag också en annan närhet till de som faktiskt fattar besluten. Det ger mig en chans att påverka.

Grön ungdom startade i början av året en ny verksamhet med ideella kampanjambassadörer, och i den gruppen ingår Maja. Hon menar att hon och de andra ambassadörerna är lite av testkaniner inför valrörelsen 2022. Maja är intresserad av både politik och historia och diskuterar gärna hur vissa personer kan få en sådan påverkan på historiens utveckling och världshändelser.

– Ibland går det hett till när jag diskuterar med kompisar. Vi har samma grundläggande värderingar, men tycker olika i vissa sakfrågor, skrattar hon.

Hon läser alltid på om aktuella frågor innan hon beger sig ut i skolorna för att prata politik. Hon tar också med interaktivt material.

– Vanligast är post-it-lappar och tatueringar. Eleverna får skriva vad de vill förändra på lapparna och som belöning får de välja en gnuggis med olika statement som Medmänsklighet eller Klimatkamp. De senaste lapparna har fyllts med förslag som Mer närproducerat, Fler musikanläggningar och Avgiftsfria mensskydd. På Majas egen post-it-lapp skulle det stå: Fler förebyggande insatser! Fånga upp människor och hjälp dem ur kriminalitet. Hon hade valt en gnuggis med Medmänsklighet

– Det är verkligen en jättefin tatuering med guldtext.
Maja minns en kille som skrev flera post-it-lappar, bara för att få flera tatueringar med budskap som Feminist as fuck. Det händer även att vissa lämnar in lappar med Fler kärnkraftverk eller Subventionerad bensin

– Det får man ta. Det viktigaste är att det leder till ett samtal. Sedan får jag försöka styra diskussionen och ibland avsluta den. Jag är ju trots allt där för att värva medlemmar.

Maja tycker att det är viktigt att känna in personen du pratar med. Vad det är personen vill. Det är också viktigt att visa alla förbipasserande att det är kul att vara med i Miljöpartiet och Grön ungdom.

– Ta samtalet dit det kommer. Det är trots allt bara två människor som ska prata med varandra, säger Maja Grahn.

Majas bästa tips i valstugorna

Var glad och ha kul! – Det är ju roligt att engagera sig politiskt.
Läs på! Förbered dig genom att läsa på om aktuella frågor i partiet, både i närområdet och på riks. Det gör dig mer självsäker.

Ha ett interaktivt material. Låt människor komma till dig! Ställ en öppen fråga och ha lite roligt belöningsmaterial.

Ta det som det kommer. Om personen har en specifik hjärtefråga så kan du berätta var Grön ungdom och Miljöpartiet står i frågan.

Följ upp! Visst är det kul att få medlemmar, men det är ännu roligare med aktiva medlemmar. Därför är det bra att ha ett inplanerat möte när du går ut i valstugorna och värvar medlemmar.

Erbjud medlemskap! Genom att de får en chans att påverka och bli en del av en gemenskap. Se det inte som en uppmaning utan en möjlighet att vara med och påverka.