Det blåser en isande kall vind när den stora cykelkärran rullar ut på Malmös gator. Det är vårpremiär för Cykling utan ålder. Ulla Alexandersson och Gunni Ljungberg har stigit i kärran som ska ta dem på utflykt. Lite Malmöblåst stoppar inte damerna.

– Det är helt ljuvligt att få komma ut och se staden på nära håll, trots att man inte kan cykla själv, säger Gunni Ljungberg.

Gunni är 93 år och har cyklat större delen av sitt liv. Till och från jobbet varje dag, och så ut till havet och landet på lediga dagar. Men nu är det många år sedan hon cyklade på egen hand.

– Jag ser så dåligt och vågar inte ge mig ut i den hetsiga stadstrafiken. Så när jag fick höra talas om det här tvekade jag inte.

Det finns faktiskt inget dåligt med att cykla – Annika Helm

Annika Helm styr den stora cykeln med bestämd hand. Det är inte helt enkelt, speciellt inte i skarvarna mellan cykelbana och övergångsställe. Annika Helm är aktivitetsansvarig på senior- och trygghetsboendet Lekatten i Malmö. Det är hon som koordinerar cykeln och de volontärer som deltar för att cykla med de äldre.

– Det är svårt att beskriva glädjen när vi ger oss ut. Passagerarna njuter och har roligt, men det är också fantastiskt att iaktta det bemötande vi får.

Färden går genom Pildammsparken och ner mot havet. Cykeln med damerna rullar fram på cykelbanorna, över gator, mellan bostadshus och passerar små torg. Nästan alla vi möter ler och vinkar. Ulla och Gunni vinkar tillbaka.

– De är väl inte vana vid att se två äldre damer åka cykel på det här viset, säger Ulla Alexandersson. Det är roligt att se så många glada människor.

Om Cykling utan ålder

Cykelförening som startade i Köpenhamn 2012. Tanken är att skapa livsglädje hos äldre och ge dem möjlighet att förbli en del av samhällsgemenskapen. 40 danska kommuner är medlemmar i föreningen.

Malmö är första kommun i Sverige att starta cykelprojektet. Var fjärde resa i Malmö görs på cykel. Malmö stad arbetar aktivt för att stimulera cykling.

Malmö har blivit utsedd till årets cykelfrämjarkommun 2011, 2012, 2013 och 2015. Genom en cykelvänlig stadsplanering hoppas staden nå de mål som är satta för cykel- och biltrafik.

Den specialdesignade cykeln har åtta växlar och ett mindre el-batteri som klarar ungefär tre mil. Batteriet gör att det inte blir för tungt i uppförsbackar. Cykeln är elegant med röd sufflett och väcker stor uppmärksamhet när den rullar fram.

Cykling utan ålder startade i Malmö förra hösten, med inspiration från Köpenhamn. Där har äldre haft möjligheten att känna vinden i håret i flera år. Det var när Ole Kassow, grundaren av projektet i Danmark, under flera veckor cyklat förbi en äldre man som satt på en parkbänk som tanken föddes. Ole stannade och pratade med mannen som berättade att han satt där han satt för att titta på alla cyklisterna som passerade. Själv var han för gammal för att cykla, tyckte han. I dag finns Cykling utan ålder i 65 danska kommuner.

"Det här är verkligen roligt för alla" säger Ulla Alexandersson (tv) som har varit med på flera cykelturer.
”Det här är verkligen roligt för alla” säger Ulla Alexandersson (tv) som har varit med på flera cykelturer. Foto: Åsa Sjöström

I Malmö leds Cykling utan ålder av gatukontoret som beställt och köpt in cyklarna. Kerstin Geppert är ansvarig.

– Alla som vill vara med som frivillig cyklist kan registrera sig för en cykeltur med några av våra pensionärer genom ett bokningssystem på nätet. Man får cykla så ofta eller sällan man vill. Projektet drivs av volontärernas motivation. Malmö har som mål att vara en öppen och hållbar stad för alla, oavsett ålder, kön och etnicitet. Dessutom vill staden vara så ekologisk det bara går. Cykling utan ålder innehåller allt, menar Kerstin Geppert.

– För de äldre innebär cyklingen en ökad möjlighet att röra sig i staden. De blir mer aktiva. Att cykla tillsammans kan vara ett nytt sätt för de äldre att umgås med sina anhöriga. För volontärcyklisterna ger projektet en möjlighet att möta nya människor över generationsgränserna. Och för Malmö stad är det ett sätt att ytterligare stärka Malmö som cykelstad.

I dag har Cykling utan ålder omkring 100 volontärer och sex cyklar som delas mellan tolv äldreboenden. Det är ett pusslande att få ihop planeringen, säger Annika Helm.

Den som vill delta som volontär får en liten kurs i hur cykeln fungerar och träffar Annika Helm för en introduktion.

– Vi är noga med säkerheten och att alla ska känna sig trygga, både den som cyklar och den som är passagerare, förklarar Annika Helm.

Annika är en van cyklist. Hon tar hojjen till jobbet varje dag.

– Det finns faktiskt inget dåligt med att cykla. Den släpper inte ut några avgaser, jag får motion och det är väldigt roligt. I Malmö är det dumt att inte cykla.

Annika Helm har precis hämtat upp dagens passagerare för en cykeltur i det vackra vårvädret. Foto: Åsa Sjöström

Och Kerstin Geppert på gatukontoret hoppas det ska bli fler lådcyklar för äldre i Malmö, och att andra kommuner kopierar idén.

– Det är ju så enkelt. Jag önskar också att vi kan utöka konceptet och få kaféer och kanske restauranger att vara med och bjuda på kaffe och något enkelt att äta på våra turer. Det funkar i Köpenhamn.

Det är de äldre själva som väljer vart de vill åka. Men många tycker att det är skönt att Annika, som hittar bra bland cykelvägarna, väljer lämpligt mål.

Ulla Alexandersson har varit med på flera cykelturer. Hon minns särskilt en i somras när turen också gick till havet.
– Vi hade picknick på gräset vid stranden och det var många som kom fram och ville fotografera oss. Det här är verkligen roligt för alla.