Tre och ett halvt år av interna möten och hårt politiskt arbete. Och så några intensiva månader när vi plötsligt ska ut och möta människor för att övertyga dem om att vi behövs även kommande mandatperiod. Känner du igen dig?
Nu ska det blir ändring på det med fyra organiserade kampanjveckor om året för att synas, prata om våra budskap, visa att vi finns och inte minst – öva valrörelse.

Om kampanjveckorna

• De fyra kampanjveckorna är vecka 10, 20, 39 och 46.
  • Det kommer att vara olika politiska teman för de olika veckorna.
  • Den första kampanjveckan, vecka 10, har tema jämställdhet och förlossningsvård.
  • Håll dig uppdaterad på Engagera dig – där kommer all information om kommande kampanjveckor.

– Tanken är att vi ska göra det enkelt för alla medlemmar att vara med, hitta de bästa metoderna och vässa de bästa budskapen så att kampanjarbetet blir både roligt och effektivt, säger Märta Stenevi.

Många lokalavdelningar är ofta ute och möter människor, andra har svårt att hitta tiden. Förhoppningen är att det ska bli lättare och få ett större genomslag om många avdelningar gör det samtidigt.

– Vi vet att förutsättningarna ser olika ut på olika ställen i landet, men om vi kan bidra till att alla lokalavdelningar gör något – litet eller stort – så har vi kommit väldigt långt. Ambitionsnivån ska vara så låga trösklar som möjligt så att alla känner att de kan vara med.

Du kommer snabbt att märka hur roligt det är!

Vissa medlemmar tycker att det är det roligaste som finns att prata politik, men för andra kan det kännas obekvämt och till och med lite läskigt.

– Kampanjveckorna är extra bra för såna som jag som ibland kan tycka att det är lite obekvämt att prata med folk på torget. Ett viktigt syfte är att överbrygga det där motståndet för när man väl står där och pratar politik med människor är det oftast oerhört roligt. Att få höra om deras syn på världen och samtidigt få en chans att berätta om hur vi i Miljöpartiet ser på saker. Det händer något väldigt spännande i det mötet, säger Märta.

Hon vill uppmuntra alla som inte har varit med och kampanjat förut att ta kontakt med sin lokalavdelning.

– Bestäm att ni ses trettio minuter, gärna vid någon knutpunkt för kollektivtrafiken där många människor rör sig, dela ut flyers och bjud på kaffe. Du kommer snabbt att märka hur roligt det är!

För den som inte vill eller har möjlighet att kampanja fysiskt kommer det finnas goda möjligheter att delta på andra sätt. Du kan till exempel dela vidare spridbilder och debattartiklar från Miljöpartiets konto på Facebook.

– Det är viktigt att vi är synliga också på sociala medier. Där kan du göra en stor insats med ganska små medel om du delar vidare våra kampanjbudskap, eller skriver något själv. Vi ska vara duktiga på att ta hjälp av varandra. Om du går med i Facebookgruppen gröna nätsupportrar så är vi fler som kan hjälpas åt med att gå in och svara om du får en jobbig kommentar när du har delat något på sociala medier. Det gör jättestor skillnad om man ser att där är andra miljöpartister som skriver några kommentarer. Vi ska aldrig känna att vi är ensamma, säger Märta.

Förhoppningen är att alla lokalavdelningar i landet ska vara ute och göra någonting under kampanjveckorna. Märta själv kommer att vara i sitt lokala distrikt Skåne under den första veckan.

– Jag kommer att försöka vara vid en kollektivtrafikstation några morgnar. Det är inte alltid folk hinner stanna och prata men man ser många människor, visar närvaro och skickar med några medborgare en flyer. Och så kommer jag såklart dela våra saker i sociala medier!

Märtas bästa kampanjtips

1. “Bara gör det”.
    En delning på sociala medier är bättre än ingen delning. Trettio minuter kampanjande är bättre än inga minuter.
  2. “Det behöver inte bli perfekt.”
    Du behöver inte kunna allt om vår politik. Det är alltid okej att be om att få återkomma med svaret på en fråga som du inte kan på rak arm.
  3. “Kroka arm med en kompis.”
    Det är enklare och roligare att kampanja om vi är fler. Kontakta din lokalavdelning och hör efter om någon vill kampanja med dig.
  4. “Det blir lättare ju mer vi gör det.”
    Första gången du kampanjar kan det kännas lite obekvämt och nytt. Men ju mer du gör det, desto roligare kommer du att ha!