– Nu måste ni vara tysta barn! Nu är det väder på TV.

Det ropade Pär Holmgrens farmor och farfar på brett dalmål i 60-talets Hedemora. Redan då, tidigt i barndomen, fick Pär bevis på att: Vädret. Spelar. Roll.

Med den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att Pär blev doktorand i meteorologi på Uppsala universitet i slutet av 80-talet. Under samma veva började klimatfrågan bli större  och något som diskuterades vid fikaborden på universitetet.

– Det var ingen som var så värst orolig, som jag minns det. Vi tänkte att det i stora drag är ganska enkelt: vi gräver upp olja, kol och naturgas, eldar upp det, och det blir mer koldioxid i atmosfären. Det är så grundläggande att man inte behöver vara akademiker för att sätta sig in i det, och förstå att vi behöver sluta. Vi var därför många som trodde att det här går att lösa, berättar han.

År 1988 bildades FN:s klimatpanel med pionjären Bert Bolin som generalsekreterare. Pär tror att klimatfrågan fick en särskild tyngd i Sverige, eftersom Bert Bolin var svensk. Till exempel började hans lärare på Uppsala universitet lägga ett större fokus på klimatfrågan. I takt med att kunskapen ökade, blev klimatet allt viktigare och kom närmare människors vardag.

Pärs eget engagemang tog ett ytterligare kliv framåt i mitten av 90-talet, när han blev pappa för första gången.

– Då trillade polletten ned på allvar. Det vi tidigare pratat om vid fikabordet var inte bara teorier, det var något mina barn kommer att få uppleva. Jag kände att jag ville ägna mer tid åt klimatet.

Om Pär Holmgren

ÅLDER: 57 år
FAMILJ: Tre barn och två barnbarn
SENAST LÄSTA BOK: “Om tiden och vattnet” av  Andri Snær Magnason
VAD SÄGER DU TILL DEN SOM ÄR UNG IDAG OCH HAR KLIMATÅNGEST: Se till att träffa människor! Gå med i ett sammanhang som till exempel Fältbiologerna eller Grön Ungdom. Granska informationen du läser så att den är korrekt. Det finns felaktigheter åt båda hållen idag, så var källkritisk. Om det går att prata med dina föräldrar – gör det. Det är vi vuxna som måste ta ansvaret – du som ung ska inte behöva göra det.

När Pär sedan blev chef för väderredaktionen på SVT såg han det som sin viktigaste uppgift att driva klimatfrågan och öka kunskapen bland allmänheten. Han ville att alla medarbetare skulle klara av att ta en intervju med kvällstidningen och sitta i en morgonsoffa och prata om klimat. Han tog också in en grupp doktorander på redaktionen, som skulle bevaka frågan.

– Allt som allt gjorde jag hundratals intervjuer om klimatet. Och det var inte bara jag, även flera av mina kollegor.

Pärs personliga klimatengagemang har varit något av en trestegsraket. Efter utbildningen och föräldraskapet, trillade den tredje och sista poletten ned en bit in på 00-talet. Det var nu Pär förstod att situationen till och med var värre än vad han först trott. Pär hade lärt känna flera internationella klimatforskare, framförallt hade den tidigare chefen på NASA, James Hansen, en stor inverkan på honom. Några år senare tog han det slutliga steget och började ägna sig åt klimatfrågan på heltid.

– Jag startade eget, skrev böcker och föreläste om klimatet. Jag gick även med i Naturskyddsföreningen och blev invald i riksstyrelsen, berättar han.

Det är just i mötet mellan miljön, jord- och skogsbruket som jag hoppas att vi under 20-talet kan hitta de nödvändiga pusselbitar som krävs för att göra klimatomställningen tillräckligt stor, snabb och omfattande.

Miljöpartiet och politiken då? Det kom in för tre år sedan, år 2018. Då frågade Miljöpartiets riksvalberedning Pär om han kunde tänka sig att stå högt upp på listan över personval till Europaparlamentet inför valet 2019. En perfekt timing, enligt Pär.

– Jag ville börja arbeta internationellt och partipolitiskt. Och då blir  Miljöpartiet det självklara valet för mig, berättar han.

Som nybliven morfar hade han däremot vissa betänkligheter, tänk om han inte skulle få tillräckligt med tid för barnbarnet? Men familjen hejade på och Pär tackade ja. Och på den vägen är det. Idag sitter Pär i EU-parlamentets utskott för miljö-, folkhälsa och livsmedelssäkerhet. Han sitter även i transportutskottet, jordbruksutskottet, och det tillfälliga utskottet för djurtransporter. Han vill vara en brygga mellan politiken, vetenskapen och klimatrörelsen.

– Det är kanske framförallt i mötet mellan miljön, jord- och skogsbruket som jag hoppas att vi nu kan hitta de nödvändiga pusselbitar som krävs för att göra klimatomställningen tillräckligt stor, snabb och omfattande.

Entusiasmen råder det inget tvivel om. Och Pär tror och hoppas att pusslet kommer att gå ihop så småningom.

– Det här är väldigt spännande! Framförallt när det gäller skogsbruket och diskussionerna som äntligen börjar mogna och bli mer på riktigt.

“Jag tycker att EU ska ta ett mycket större ansvar i utsläppsminskningarna, och ett större ansvar för de historiska utsläpp vi orsakat. Klimatlagen måste omförhandlas, den är helt otillräcklig.”

I skrivande stund har klimattoppmötet COP26  avslutats och nått en överenskommelse. Pär var på plats som officiell delegat för den gröna gruppen i Europaparlamentet. Han tycker att överenskommelsen är långt ifrån perfekt och inte innehåller den känsla av brådska som behövs.

Det är en blek kompromiss. Men kravet från klimatmötet är tydligt – alla parter måste höja sina ambitioner för att minska utsläppsgapet till 2030. EU lämnar Glasgow med en bakläxa, vi behöver se över vår egen klimatpolitik.

Pär tycker att vi har den största möjligheten i EU:s klimatpaket “Fit for 55”, ett paket som innehåller lagar som ska vässa ländernas klimatpolitik, att lyckas överträffa klimatmålen och accelerera tempot.

EU måste ta ett mycket större ansvar för att minska utsläppen, och också ett större ansvar för de historiska utsläpp vi orsakat. Klimatlagen måste omförhandlas, den är otillräcklig.

Pär är däremot försiktigt positiv till att alla världens ledare för första gången faktiskt erkänner att klimatet är ett gemensamt problem som beror på användningen av fossila bränslen. Men det finns ingen som tar ett tillräckligt stort ansvar, menar han.

– Nu kan vi bara hoppas att vi tar stora klimatkliv framåt nästa år på COP27 i Sharm el-Sheikh, Egypten.

När Pär inte är i EU:s huvudsäte, Bryssel, är han hemma i Uppsala med sina barn och barnbarn. Precis som de andra parlamentarikerna, flyger han inte, utan när han åker hem till familjen blir det tidiga morgnar från Bryssels centralstation. Sakta men säkert, och kanske framförallt klimatvänligt, tar Pär tåget genom norra Centraleuropa, upp mot Sverige och huset i Uppsala. Resan tar omkring 20 timmar. Pärs barn, som nu är vuxna, delar hans klimatengagemang.

– För några år sedan sa min yngsta grabb till sina systrar, jag ska bli pappa, vilket var ett skämt. Han utbildar sig till civilingenjör, och just då skulle han gå några kurser meteorologi, så han skulle alltså bli som pappa. Och inte pappa i egen bemärkelse, skrattar Pär.

Inför julhelgen är hans bästa tips att ordna ett vegetariskt julbord, att ringa eller bjuda över någon som är ensam, att respektera de som inte vill fira jul och att inte gå på köphysterin. Han minns att han själv önskade sig lugn och ro i julklapp för några år sedan.

– Det året fick jag en tom glasburk med etiketten, lugn och ro. Det är nog den finaste julkapp jag någonsin fått, ler Pär.

Efter jul kommer nyår. År 2022 kommer på många sätt att bli ett speciellt år, inte minst för att det är valår i Sverige. Pär håller tummarna för att valrörelsen blir schysst och respektabel.

Det blir allt mer smutskastning inom politiken, inte minst på sociala medier. Det är inte så vi bygger ett bra samhälle. Jag hoppas på en saklig och schysst valrörelse. Det kommer Miljöpartiet att tjäna på, eftersom vår politik just är saklig och schysst.

Engagemanget hos Pär går inte att ta miste på. Det är lika tydligt genom en datorskärm som när man träffar honom i verkligheten. Jag kan inte låta bli att undra om han fortfarande tror att vi kan nå klimatmålen och rädda framtiden.

– Idag, när framförallt konservativa partier i Europa och Kina inte vill ta sitt klimatansvar, blir det svårt att uppnå det som krävs. Men om politiska partier med liknande ambitioner som oss får ett tillräckligt stort inflytande, ja, då kommer vi att fixa klimatmålen!

Och på samma bestämda sätt som Pärs farmor och farfar 50 år tidigare ropade på dalmål, “Tysta barn! Nu är det väder på TV”, betonar Pär Holmgren orden:

– Och det är dit vi ska.