På hyllorna i det svala skafferiet står rader av kantstötta konservburkar, lådor med frukt och grönsaker. Kylskåpet intill är fullt med mejeriprodukter och olika charkvaror med kort utgångsdatum. Petra Hornbäck som är enhetschef på Skåne stadsmissions restaurang, ler med hela ansiktet när hon visar runt.

– I morse hämtade vi allt det här. Det blir perfekt till frukosten i morgon.

Petra Hornbäck restaurangchef på Skåne Stadsmission
Petra Hornbäck restaurangchef på Skåne Stadsmission.

Sedan ett par månader tillbaka samarbetar Skåne stadsmission med livsmedelskedjan Willys. Tanken föddes ur idén om att ta tillvara fullt ätbar mat som inte går att sälja av olika anledningar. Det kan vara att varorna har för kort utgångsdatum, någon liten defekt på förpackningen eller att frukten eller grönsaken har något litet märke.

Café David som drivs av Skåne stadsmission ligger mitt i Malmö. Hit kommer män och kvinnor som lever i en socialt utsatt situation. På Café David serveras gratis frukost och lunch till låg kostnad. Behovet av livsmedel till verksamheten är stort, säger Petra Hornbäck.

– Trycket hos oss verkar öka hela tiden. Det går i vågor hur många som kommer och äter hos oss, men de är många och blir fler.

Förutom maten som serveras i kaféet gör det nya samarbetet med livsmedelskedjan att Skåne stadsmission kan täcka en del av matbehovet för 40 familjer på en vecka, med matkassar som packas ihop till Unga Forum, en verksamhet som möter barn, ungdomar och deras familjer.

– Just nu funderar vi över hur vi ska kunna ta emot mer mat, fler dagar i veckan. För mat finns det. Hyllor, lådor och kartonger som sorteras bort från hyllorna i butiken varje dag. Peter Kjellander som är butikschef på Willys Mobilia är mer än nöjd.

– Det känns så bra att vi kan skänka bort mat i stället för att kasta det som är går att äta. Vi önskar egentligen bara att vi kunde skänka ännu mer.

Varje dag tvingas Peter Kjellander och hans medarbetare kasta kilovis med främst frukt och grönsaker.

Fakta

Cirka en halv miljon ton ätbar mat och dryck slängs i sopor och hälls i avlopp i Sverige

varje år. Det är drygt 50 kilo mat och dryck per person.

I Sverige finns ett nationellt mål om ökat hushållande med resurser i livsmedelskedjan

som ska vara uppnått 2018.

Källa: SCB

– Det har alltid känts fel. Och jag tänker att vi bara är en butik, tänk så mycket mat som kastas i alla butiker runt om i landet.

Peter Kjellander har funderat mycket och länge på hur det kommer sig att vi blivit så försiktiga när vi väljer våra varor i butikerna och när vi häller ut mjölk som är en dag gammal.

– Vi har glömt vår näsa och vår mun och stirrar oss blinda på det förtyckta bäst före-datumet. Det är helt galet. Det är så mycket mat som slängs i onödan. Vi måste våga börja använda våra sinnen igen.

I köket på Café David förbereds för morgonens frukost och lunch. Frukosten är kostnadsfri för besökarna, lunchen däremot kostar en symbolisk summa. Och det finns flera anledningar till det, säger Petra Hornbäck.

– Det är viktigt för oss att inte ta betalt för mat som skänkts till oss. Dessutom arbetar vi med hjälp till självhjälp och då är det viktigt för många att faktiskt kunna betala för sin egen mat.

Fler matsamarbeten:

Social Supermarket är väletablerat i Europa. Säljer livsmedel som sorterats bort i andra

butiker, till låga priser.

Matmissionen i Stockholm öppnade Nordens första Social Supermarket december 2015.

Brann i december samma år.

Finska ResQ Clubs app ger kunder möjlighet att köpa överbliven mat direkt från

restauranger. Genom tjänsten får man tillgång till färdiga take away-måltider med

rabatter på 40–70 procent. Samtidigt får restaurangerna extra intäkter för mat som

annars hade slängts, och med tjänsten bidrar både köpare och säljare till att minska

matsvinnet.

Petra Hornbäck har arbetat i restaurangbranschen hela sitt yrkesverksamma liv. I drygt ett och ett halvt år har hon varit enhetschef på Café David, med ansvar för maten och hur den tillagas. Ett jobb som väcker mycket tankar.

– Det var ett uppvaknande för mig att börja här, att se hur social utsatthet ser ut och hur omfattande den är. Den ena dagen är inte den andra lik och det är fantastiskt att få möta de deltagare som kommer hit.

Det blir ofta prat om mat, inte sällan får hon önskemål och tips om maträtter. Och att det mesta görs från grunden och på bra råvaror uppskattas.

– Delaktigheten är det inget fel på, många vill vara med och dela sina tankar och synpunkter. Det kul för en person som jobbat med mat hela sitt liv. Och med ett förflutet i en bransch som står för en stor del av matsvinnet i landet, känns det helt rätt att nu kunna bidra till att det minskar. I alla fall lite.

– Jag var med första gången vi hämtade matlådor och kartonger på Willys.

Medarbetarna i butiken var lika glada som vi, jag fick mängder med mat och de slapp slänga fullt ätbara livsmedel. Det känns så bra.