Det är en påtagligt nervös Lan Nguyen Berg som slår sig ner med en flaska öl i en soffa bakom kulisserna till norska grönas valvaka. Resultatet är inte färdigräknat än men enligt prognoserna ser partiet ut att med en dryg halv procents marginal missa riksdagsspärren, trots ett bra läge i opinionen.

– Men oavsett hur det går i kväll är det historiskt att vi lyckas behålla vårt enda mandat, säger hon.

Sedan valet 2013 har Miljøpartiet ett mandat i Stortinget då de lyckades få tillräckligt många röster i Oslo, den kommun där 30-årig Lan Nguyen Berg sedan 2015 är byråd för miljö- och transportfrågor. Det har varit två framgångsrika år för byrådet. Oslo har prisat internationellt för sina ambitiösa cykelsatsningar, utsetts till Norges elbilhuvudstad och inte minst är Oslo korat till Europas miljöhuvudstad 2019.

Om Lan Nguyen Berg

Ålder: 30 år
Familj: Sambo och skulle gärna vilja ha en hund
Aktuell som: Miljö- och transportbyråd för Miljøpartiet de grønne i Oslo, Norge
Dold talang: ”Nej. Det du ser är det du får.”
Senast lästa bok: Arv och miljö av Vigdis Hjorth. ”Den var väldigt stark. Den handlar om barndom och vuxenliv och hur det påverkat relationerna att huvudpersonen varit utsatt för incest. Den ger en intensiv inblick i ett ont själsliv.”

– Det är häftigt. Jag tror verkligen att städerna är otroligt viktiga i arbetet med att stoppa klimatförändringarna, så självklart är jag stolt när vi i Oslo kan visa att vi ligger i framkant, säger Lan Nguyen Berg.

Lan Nguyen Berg ger ett lite rastlöst intryck. Möjligen skulle hon helst vara ute på valvakan med sina partikamrater och vänta in det slutgiltiga valresultatet, men trots det talar hon engagerat och snabbt om politiken i Oslo, varför det är så viktigt att Miljøpartietde grønne får inflytande nationellt och om varför det är så viktigt för henne   personligen att bidra till att stoppa klimatförändringarna.

Jag har sett hur klimatförändringarna slår mot de allra fattigaste med egna ögon. Det går inte att välja att blunda då.

Stillahavsöar, Sydafrika, Kenya och Vietnam är några av de länder hon rest till, några med det specifika ändamålet att studera klimatförändringarnas effekter.

– När jag var i Vietnam drabbades landet av en stor tyfon. Det var omvälvande att med egna ögon se vilken förödelsen den orsakade och hur ödeläggelsen påverkade de fattiga. Det har gjort att jag har en fast övertygelse om att jag måste vara med och göra det jag kan för att stoppa klimatförändringarna.

Lan Nguyen Berg blev tidigt engagerad i klimatrörelsen. Efter en examen vid center för utveckling och miljö vid Oslo universitet har hon bland annat arbetat för Cicero, Norges främsta institut för tvärvetenskaplig klimatforskning, och närvarat vid internationella klimatförhandlingar. Men intresset för partipolitik lät vänta på sig.

– Till slut insåg jag att det inte räcker att man kommer överens i stora internationella klimatförhandlingar. Det är såklart jätteviktigt men till syvende och sist är det länderna som behöver göra sin hemläxa. Norge är ett av värdens rikaste länder. Vi hade alla möjligheter att ligga i framkant men ändå minskade vi inte våra utsläpp.

När Lan väl bestämde sig för att engagera sig i partipolitiken gick det snabbt. 2013 röstade hon på Miljøpartiet de grønne för första gången men redan då hade hon blivit tillfrågad om att stå på någon av partiets listor flera gånger. Till slut sa hon ja och fick förtroendet att stå överst på listan i Oslo i kommunvalet 2015.

– Jag insåg att vi behöver ett parti som sätter klimatet först. Då hade vi haft en regering som kallade sig för rödgrön i åtta år och de hade öppnat upp för oljeborrning i Bahrens hav. Jag blev helt desillusionerad när en regering som kallade sig grön kunde göra en sådan sak.

Efter ett lyckat valresultat fick Miljøpartiet rollen som vågmästare i Oslos kommunfullmäktige och Lan Nguyen Berg utsågs till byråd för miljö och transport.

– Det är spännande med lokalpolitik. Oslo har i dag en av världens mest ambitiösa stadsplaner och det hade inte varit möjligt om inte vi hade blivit vågmästare.

I förhandlingarna efter kommunvalet enades de rödgröna partierna i majoriteten bland annat om att Oslo centrum ska bli bilfritt till 2019. I överenskommelsen ingick att De grønne fick igenom att stoppa en planerad kapacitetsökning av motorvägen E18.

– Vågmästarrollen gör helt enkelt svåra saker lättare. Det var en svår eftergift för Arbeiderpartiet att gå med på att ändra inriktning på planerna för E18, men till slut var de tvungna att ge sig i förhandlingarna.

I Norge är frågan om oljeutvinning en vattendelare i politiken. Sedan 90-talet har många försökt att skilja på debatten om oljan och klimatet. Att norsk olja skulle vara dåligt för klimatet är det få som vill diskutera menar Lan.

– De säger att själva utvinningen är klimatvänlig. Men det har ju ganska liten betydelse när Norge är det största utsläpparen av koldioxid när man räknar in oljeexporten.

Något som hon ser som en positiv vinst av den här valrörelsen är att frågan om klimatet nu är uppe på dagordningen på allvar, att de etablerade partierna har varit tvungna att ta diskussionen om oljan och att Miljøpartiet de grønne har vuxit stort.

– Jag hoppas att vi fortsätter växa och att vi i nästa val kan bli ännu större. Vi måste fortsätta att bygga partiet. Det är allt fler som förstår vikten av att ha ett parti i Stortinget som tar klimatpolitiken på allvar. Bara i den här valrörelsen har vi lyckats knyta till oss många talangfulla människor och vi kommer att vara ännu bättre rustade i nästa valrörelse.

När frågan om fritid kommer upp skruvar Lan lite obekvämt på sig. Som byråd är fritid en bristvara och lite skamset erkänner hon att hon inte har särskilt många intressen utöver politiken. Den lediga tid hon har spenderar hon gärna med fästmannen Eivind Trædal, också politiker för Miljøpartiet de grønne.

– Men vi kände faktiskt varandra innan MP, poängterar hon.

Lan Nguyen Berg väljer

Kaffe             Te
Fika              Fest
Hängmatta Studsmatta
Bio                Bibliotek
Sol                Skugga
Lusekofta   Galastass
Skam            Eurovision song contest

Efter lite betänketid skiner hon upp och berättar om en ny, exklusiv spa-anläggning några mil utanför Oslo.

– Det är väldigt fint där. Jag unnar mig gärna en dag på spat. Jag har redan hunnit dit tre gånger i valrörelsen, säger hon och skrattar.

I minst två år till kommer Lan Nguyen Berg vara byråd i Oslo, något hon ser som en extra viktig utmaning om Miljøpartiet de grønne inte tar sig in i Stortinget.

– När vi inte kan sätta hopp till att de etablerade partierna i Stortinget gör tillräckligt för klimatet så får vi använda staden som ett laboratorium för att visa att det går att göra skillnad på lokal nivå. Jag vill få människor att förstå att man kan minska sina utsläpp hemma, oavsett vad politikerna gör. Vi behöver inte nöja oss med det vi får, vi kan göra mer.