Intresset för utrikeståg har ökat explosionsartat de senaste åren. Sedan starten 2014 har Facebookgruppen Tågsemester vuxit till dryga 110 000 medlemmar. Och i Vagabonds senaste Resebarometer uppgav var femte person att de planerar åka mer tåg. Men även om intresset ökar är det fortfarande flyget som är överlägset vanligaste färdmedlet för de som åker utomlands. 

– Att ändra beteende och vanor är en kontinuerlig process. Man kan tänka på det som en motivationstrappa. Du kan vara lågt motiverad och stå långt ner på trappan. Sedan kan olika incitament påverka dig att förflyttas högre upp, men det syns kanske ändå inte i ditt beteende, säger Margareta Friman som är professor i psykologi vid Karlstads universitet. 

Hon menar att positiva berättelser och förebilder kan fungera som en tipping point, särskilt för de som står högt upp på motivationstrappan. Där har grupper som Tågsemester och inspirerande berättelser i medierna en viktig roll att spela. 

Med tåget till franska Marseille

För Henrik Östmans del kom vändpunkten för fem år sedan. Sommaren såg ut som vanligt – ett par olika semesterresor i Europa inplanerade, med flyg. Men semestrandet blev inte så härligt som det var tänkt, snarare kändes det stressigt att åka fram och tillbaka, vara hemma ett tag för att sedan packa om. 

– Det var så det började. Efter den sommaren bestämde vi att satsa på en längre resa istället, berättar Henrik.

Du kan följa Henriks och Loves tågäventyr på #livetimarseille

Det blev en resa med tåget till franska Marseille. Och både Henrik och sonen Love upptäckte att de gillade att umgås på tåget. De hade gott om tid att sitta och prata, spela spel och följa sin resa med tågbyten och orter på nätet. Uppstod det problem längs vägen, var de båda lika engagerade och pratade tillsammans igenom hur det skulle lösas. Det gav mersmak.

– Vi ser inte våra tågsemestrar som ett statement för att rädda miljön. För oss är det helt enkelt ett sätt att varva ner, umgås och få tid till upplevelser. Däremot har tågresorna gjort att jag börjat tänka mer på klimat och miljö och vi har börjat ändra livsstil lite grann. Förut tyckte jag till exempel att det var häftigt att köra SUV, nu har jag sålt den.  

Henrik och Love har fortsatt att göra samma resa till Marseille varje år och de brukar stanna i tre, fyra veckor. 

– Det jag gillar med tåget är det tar längre tid så att jag och pappa kan vara tillsammans. Jag gillar också att man kan kan gå runt lite. Flyget är inte lika stort. Fast jag tycker inte om när tåget är försenat eller överfullt, säger Love Sundler.

Äventyrliga omvägar på vägen hem

När Henrik och Love lämnar hemmet i Stockholm är de angelägna om att komma till solen och värmen så fort som möjligt. Därför brukar de inte planera in så många stopp på vägen ner till Frankrike. Tågresan Stockholm–Marseille brukar ta mellan 28 och 36 timmar, beroende på om de tar nattåg från Hamburg eller stannar till och sover i Hamburg eller Paris på vägen. 

Men på vägen hem kan det mycket väl bli en del längre stopp. 

– I somras blev det en del tågluffande. Då åkte vi till en hamnstad utanför Rom och därifrån båt till Barcelona och sen nattåget till Paris, berättar Henrik.

Det var Love som upptäckte båtlinjen mellan Rom och Barcelona när han studerade tågkartan och föreslog för sin pappa att de skulle göra den resan.

– Vi kanske hittar någon annan båt att åka i sommar, säger Love och ler. 

Det finns mycket som är spännande med tågen tycker nioåriga Love.

Henrik brukar köpa ett Interrailkort, vilket ger flexibilitet och frihet. Därför blev det inte heller något större extrakostnad att åka till Italien och Spanien. Dessutom är Interrailkort extra prisvärt eftersom Love är under elva år och åker gratis. 

Efter fyra år med tågsemestrar har uppgifterna mellan far och son utkristalliserat sig. Vid tågbyten är det Love som håller koll på från vilket spår tågen går och vilken vagn de ska vara i, pappa Henrik ser till att de hamnar på rätt platser och att de kliver på ett tåg med rätt tågnummer. 

– Tågnumret är bra att komma ihåg, eftersom man inte alltid vet vilken slutdestination tåget har, konstaterar Henrik.

Med tiden har Love och Henrik utvecklat sina egna tågritualer. I Köpenhamn köper de alltid Chicken Nuggets och Love sitter alltid i samma trappa och äter innan det är dags att ta nästa tåg. Väl framme i Marseille brukar Love klappa på loket. 

– Jag gillar stationen i Marseille, för där är det alltid varmt när jag kommer av tåget och stationen är så fin. Det är också kul att det brukar stå ungefär hundra TGV-tåg där, berättar Love.

De franska höghastighetstågen TGV är både Henriks och Loves favoriter. Love gillar dem för att de är snabbast i Europa och Henrik för att de har bra restauranger och gott kaffe. 

– De tyska tågen är lite mer av ett lotteri, anser Henrik. 

Intresset för tågresor blir allt större

Per J Andersson, är redaktör på Vagabond och har nyligen kommit ut med boken Ta tåget! Han är en inbiten tågresenär sedan tågluffartiden på 1980-talet. Under vårvintern reser han land och rike runt och föreläser om sin bok och han konstaterar att intresset är större än vanligt.  

– Föreläsningar på bibliotek brukar inte dra jättemycket folk. Men nu kommer det ofta mycket folk till föreläsningarna. Jag tror att medvetenheten om klimatet har bidragit, men också att det väcks mycket nostalgi när det tågresande syns så mycket i medierna. På Vagabond har vi också märkt att vi säljer många lösnummer när vi skriver om tågresor, säger han. 

Utvecklingen de senaste decennierna med billiga och lättbokade flyg har gjort att vi vant oss vid att komma fram snabbt till en liten kostnad. Vid tågresor behöver vi tänka annorlunda och se andra mervärden, menar Per J Andersson. 

Per J Anderssons tips på fina tågresor

Missa inte Arctic Circle Train. Det är ett häftigt tåg som går från Stockholm till Narvik. Det är en arton timmar lång resa rakt in i svenska fjällvärlden. Men reser du hela vägen kommer du ända till Atlantkusten. 

Schweiz är ett superlätt och vackert land att resa i. Där finns många bergståg med vackra utsikter. Ett av de mest kända är Bernina Express. Glaciärexpressen mellan Sant Moritz och Zermatt är också en upplevelse. 

– Om jag till exempel vill resa till Barcelona så blir tåget både dyrare och tar längre tid än flyget. Men passar jag på att stanna till i kanske Amsterdam, Paris och någon stad till, då har jag plötsligt fått en rundresa som blir betydligt billigare än om jag skulle tagit flyget, säger han.

Ytterligare en fördel med tåget är att resan ofta går från stadskärna till stadskärna, och du slipper långa transfersträckor. Det är också enkelt att passa på att turista i en stad när det uppstår några timmars väntan mellan tågbyten. 

– Har du fyra timmar kan du hinna hur mycket som helst, säger Per. 

Många tycker att det är krångligt att planera sin tågresa eftersom det inte finns någon bra sajt där det går att koppla ihop olika tåg. 

– Där har flygbranschen varit suverän. Du kan sitta hemma vid din egen dator och boka en resa vart som helst i världen. Men för tåget finns inte ens en sajt för hela Europa. Men det är på gång på flera håll.  

Han berättar att bland annat SJ håller på att utveckla en bokningssajt för utlandståg och att en första version ska vara igång redan till våren. 

Till skillnad från flyg är tåg ett mer socialt sätt att resa.

Per J Andersson väljer inte tåget av klimatskäl, utan snarare på grund av resformen.

– Jag har rest extremt mycket med tåg. Framförallt för att det enligt mig är bästa sättet att resa. Åker jag långt tycker jag särskilt mycket om att sitta i en restaurangvagn och äta och titta ut. Redan på de tyska snabbtågen kan du hamna i en vagn med kypare och vita dukar, säger han.

Per J Andersson uppskattar också omväxlingen som tågresandet erbjuder, till exempel möjligheten att promenera runt.

– På flyget är man mest i vägen hela tiden, säger han. 

Till skillnad från flyg, är tåg ett mer socialt sätt att resa, menar Per. Vid längre resor sex, sju timmar händer det ofta att han börjar prata med sina medresenärer.

– Allra helst i såna där små kupéer där man sitter sex till åtta personer mitt emot varandra. I ett sånt litet utrymme är det nästan omöjligt att inte prata med varandra. 

Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgrens bästa tågtips

Passa på att göra det du kanske inte hinner med till vardags. Läs en bo, vila, se en film. Sånt som du får energi av!

Min favoritresa: När det fanns nattåg mellan Köpenhamn och Köln, reste jag Stockholm–London fyra, fem gånger om året. Då tog det exakt 24 timmar inklusive middag i Köpenhamn och lunch i Bryssel. Snart finns det fler nattåg i Europa igen!