Tänk om vi kunde leva i en bättre värld. Jag tror inte man blir politiker utan att först tänka den tanken. Som grön politiker är det som driver oss övertygelsen om att en hållbarare, vänligare och mer solidarisk värld är möjlig. Vi vägrar acceptera att ett samhälle som förstör planeten och bränner ut människor är det normala. En annan värld är möjlig. Det är den vi jobbar för varje dag, på varje nivå. I riksdag, regering, i kommuner och regioner, i EU och i vår vardag.

Världen kan förändras snabbt, snabbare än vi någonsin trott. I slutet av 2019 hade ytterst få kunnat förutse hur 2020 skulle utveckla sig. Den elfte januari skrev Dagens Nyheter om ett okänt virus som orsakade lunginflammation i den kinesiska staden Wuhan. Mindre än en månad senare hade sjukdomen klassificerats som samhällsfarlig sjukdom i Sverige och dess effekter har varit förödande för människors liv och hälsa världen över.

I Sverige, precis som i stora delar av världen, har vi fått göra stora uppoffringar inte bara för att skydda oss själva utan också att hjälpa varandra. Vi går inte på konserter, vi undviker att resa och vi träffar inte våra äldre. Allt detta gör vi för att vi är ett samhälle som känner samhörighet. I en kris står vi tillsammans, enade. Vi kanske inte längre tar i hand, men våra händer finns där utsträckta, redo att hjälpa såväl vän som främling. Det engagemanget måste vi ta vara på.

Om inte alla känner sig delaktiga kommer inte en bättre värld vara möjlig.

Det kommer att komma en tid efter coronakrisen. Det kommer komma en tid för återuppbyggnad av samhälle och ekonomier. En tid där vi inte längre behöver hålla avstånd och kan hålla om varandra igen. Ekonomier har byggts upp på nytt förr. Men alltför ofta har det nya fortsatt i samma spår som det gamla. Låt oss inte upprepa det misstaget utan låt oss ta denna tid att tänka stort, att tänka nytt och att tänka solidariskt och hållbart. Hur kan vi bygga en bättre värld?

Vi miljöpartister är politiker för att vi tror att det är möjligt. Vi behöver inte följa gamla hjulspår, utan vi bryter ny mark där det för andra verkar omöjligt. Jag för redan samtal med mina gröna ministerkollegor runt om i Europa om hur vi kan försäkra oss om att återhämtningen från denna kris blir grön, och hur de stora investeringar som kommer bli nödvändiga ska kunna gå till någonting bättre, inte till hur det alltid har varit. Men det kommer vara viktigt att vi bygger en ny ekonomi tillsammans. Vi ser i denna kris att många finner en styrka i att möta en enorm utmaning tillsammans. Precis så behöver vi också möta andra kriser. Om inte alla känner sig delaktiga kommer inte en bättre värld vara möjlig.

När jag skriver detta är mycket fortfarande osäkert. Ingen vet hur läget i världen kommer vara när denna text publiceras. Så jag vill skriva några ord som håller oavsett läge. Ta hand om varandra. Prata. Dela med av hur ni mår och känner. Lyssna på andras oro, berätta om er egen. Men våga också dela med er av era glädjeämne och drömmar. Och våga ta er tiden att sätta er ned och tänka – ”tänk om”.

Isabell Lövin
språkrör