Att träffa Isabella Lövin och Amanda Lind samtidigt veckorna efter kongressen visar sig vara lättare sagt än gjort. Det är hektiska scheman för ett nyvalt språkrör och en lika nyvald partisekreterare. I dag är det partistyrelsemöte och i sista stund visar det sig att Isabella Lövin fått ytterligare förhinder – statsministern har kallat – och hon blir sen till intervjun. Amanda Lind tar några djupa andetag för att komma ner i varv när hon slår sig ner i en soffa på partikansliet.

Foto: Ester Sorri

– Det är mycket nytt att sätta sig in i och jag håller dessutom på att lämna över mitt kommunalrådsuppdrag till min efterträdare. Men det är ju roligt också, säger Amanda.

Planen är att veckopendla mellan familjen i Härnösand och partisekreteraruppdraget i Stockholm. Just i dag är lättnaden stor, då hon har fått fatt på ett andrahandskontrakt på en lägenhet i huvudstaden.

Amanda sitter lätt framåtlutad med benen i kors i den breda soffan. Hon väljer sina ord väl och låter varje fråga följas av en stunds eftertänksam tystnad innan svaren kommer på lätt klingande norrländska. Många hade nog tvekat att ta på sig uppdraget som partisekreterare under den turbulenta vår som Miljöpartiet precis har genomlevt. Men för Amanda är opinionsläget inget hinder.

– Såklart att det finns utmaningar, men också väldigt stora möjligheter att efter en period av kris ta gemensamma nya tag. Det är väldigt många medlemmar som är beredda att kavla upp ärmarna nu och bidra på olika sätt. Framför allt politiskt men också för organisationens utveckling, säger hon.

Om Amanda och Isabella

Namn: Amanda Lind
Ålder: 35 år
Familj: Man, två barn som är åtta och snart tio år och två bonusbarn
Gör: Partisekreterare för Miljöpartiet de gröna
En bra bok: Fallvattnet av Mikael Niemi ”Det är en bok om att Suorvadammen brister och konsekvenserna av det. Den är bra skriven och ger ett perspektiv på hur skört vårt samhälle är.”
Oanad talang: ”Jag är ganska duktig på tennis.”

Namn: Isabella Lövin
Ålder: 53 år
Familj: Man och två barn och två bonusbarn
Gör: Språkrör för Miljöpartiet de gröna, vice statsminister och minister för internationellt utvecklingsarbete och klimat.
Bästa bok: Amos Oz En berättelse om kärlek ”Den ger en väldigt bra bild av Israel.
Välskriven bok som lär en något om världen och om livet.”
Oanad talang: ”Jag är en hejare på torskbiologi. De har ett väldigt utvecklat socialt liv och kan utveckla vänskapsband och vara väldigt beskyddande mot sin avkomma. En torsk kan bli långt över 40 år, men man fiskar i allmänhet upp dem när de är i treårsåldern.”

Amanda Lind har varit politiskt aktiv sedan tonåren och Miljöpartiet ligger henne varmt om hjärtat. Länge var det i lokalpolitiken hon hade sitt kall.

– Jag har haft lite svårt att hålla mig ifrån politiken för jag tycker att det är så roligt. Att påverka samhället tillsammans med andra som delar ens värderingar, det är fantastiskt, säger hon.

När Isabella Lövin väl ansluter i soffan utstrålar hon både lugn och självsäkerhet. Hon passar på att nalla ett äpple ur fruktskålen på bordet innan hon beskriver de första veckorna av språkrörskapet ”som att ha snurrat runt i en torktumlare.”

Man måste som politiker

förstå och tilltalas av det

politiska hantverket.

Amanda Lind

– Jag har inte haft en ledig stund sedan jag stod på presskonferensen i det här huset och meddelade att jag var kandidat till språkrör. Sedan dess har det bara varit vinddrag i håret, konstaterar hon med ett leende.

Om Amanda Lind är den trogna miljöpartisten som ägnat större delen av sitt liv åt politiken, så har Isabella Lövin en motsatt bakgrund. Att engagera sig partipolitiskt var inget självklart val.

Foto: Ester Sorri

– Det är intressant att komma in från journalistiken som jag gjorde. Jag var ibland helt euforisk när jag hade skrivit något som jag märkte fick en effekt i samhället. På 90-talet hade jag en krönika i Expressens söndagsbilaga om vad konsumenter själva kunde göra i miljöfrågor. Och jag fick sådan enorm respons, inte minst från företagen. Men jag blev alltid lika förvånad över att jag kunde ha den makten. Och rädd att min makt skulle försvinna om jag engagerade mig politiskt, berättar hon.

Men när Isabella Lövin väl tog steget, accepterade att stå på Miljöpartiets lista i EU-parlamentsvalet 2009 och blev invald i parlamentet, tog det inte lång tid innan rädslan var ett minne blott.

– Jag tror att många upplever att samhället är ett självspelande piano där det kommer några politiker och förstör då och då, inte att det är vi politiker som är med och faktiskt skriver musiken.

– Vilka frågor man visar intresse för som politiker har verkligen betydelse. Men man måste som politiker förstås också tilltalas av det politiska hantverket. Det finns ju andra former att påverka också, som kanske passar andra bättre, säger Amanda.

Nystart. Ett ord som har varit på många miljöpartisters läppar sedan presskonferensen där valberedningen uppmanades att öppna upp processen för val av språkrör. Nu är tiden inne för att omsätta det där ordet till handling och för Isabella och Amanda handlar det om att stå upp för den gröna politik som blir verklighet i så väl regering som i de kommuner och landsting där Miljöpartiet är med och styr.

– Vi måste bli bättre på att vara stolta även i de frågor där vi kanske inte fullt ut får igenom vår politik men där vi ändå driver samhällsutvecklingen i en grön riktning. Det är viktigt att vi i hela partiet kan kommunicera våra gröna framsteg, säger Amanda.

Lika viktigt är att ha en levande idédebatt och siktet inställt på de gröna visionerna.

Men vi får inte utfärda en massa fyrverkerilöften som vi misslyckas med att uppfylla. I varje enskilt beslut är vi en grön kraft som står för solidaritet och för långsiktig hållbarhet. Man ska vara säker på att vi alltid kommer att driva varje beslut i en grön riktning, så långt det är möjligt, säger Isabella.

Foto: Ester Sorri

Som nytt språkrör har hon ägnat mycket tid de senaste veckorna åt att gå igenom vad Miljöpartiet har åstadkommit i regeringen. Arbetslösheten har gått ner, 110 000 fler människor är i arbete, ekonomin växer och regeringen gör den största höjningen av klimat- och miljöinvesteringar i svensk historia.

Jag blev alltid lika

förvånad över att jag kunde

ha den makten.

Isabella Lövin

– Och det beror ju på de satsningar vi gör. Alliansen vill sänka skatterna, men vi använder ju skattepengarna till skolan, sjukvården och klimatinvesteringar, säger Isabella.

Amanda lyfter det klimatpolitiska ramverket som kommer att få stor betydelse när man ska sätta mål för klimatarbetet i kommunerna. Och stoltheten lyser om Isabella när hon kommer in på Sveriges ledande roll i det internationella klimatarbetet.

– Vi gav ett jättestort bidrag till den gröna klimatfonden, något som uppmuntrade andra länder att följa efter. Och allt det här har vi gjort under den mest turbulenta tiden i modern svensk politisk historia, säger Isabella.

Isabella och Amanda om varandra

Isabella om Amanda:

”Jag träffade Amanda för första gången någon timme innan hon blev vald till partisekreterare. Hon har kommit in från första sekund som en väldigt lugn, trygg och väl förberedd person. Hela partiet kan känna sig trygga med Amanda.”

Amanda om Isabella:

”Det känns jätteroligt att få samarbeta med Isabella. Jag är väldigt imponerad av hennes breda kunskap och erfarenhet. Jag upplever att hon bidrar väldigt konstruktiv i alla samtal och sammanhang där vi båda har deltagit.”

Det svåra parlamentariska läget har knappast undgått någon. Att som litet parti ingå i en minoritetsregering är ingen söndagspromenad. Sverige står inför utmaningar som skulle behöva blocköverskridande överenskommelser: bostadsbristen, försvarspolitiken och klimatfrågan, för att nämna några.

– Det är ett svårt läge. Sverige och världen gynnas av att vi är överens när vi sätter målen, men oppositionen är inte så öppna för det, säger Isabella Lövin.

Trots att de har en utmanande tid framför sig, både internt i partiet och i regeringen, ser både Amanda och Isabella fram emot det som komma skall.

– Det känns som att det vänder nu. Stämningen är bra i regeringen och det är jättespännande att vara med i Sveriges bästa parti och leda den gröna omställningen, säger Isabella.

Amanda vill skapa bättre möjligheter för medlemmar att påverka och öka samarbetet mellan de olika politiska nivåerna i partiet.

– Alla medlemmar är verkligen betydelsefulla i Miljöpartiet, partiet är sina medlemmar och alla har en viktig roll spela, säger hon.

Av Isabellas äpple är bara skrotten kvar och trots att timmen börjar bli sen är Amanda och Isabella långt ifrån klara för dagen. Nu väntar fotografering och därefter kallar partistyrelsen vars möte pågår hela helgen. Och sedan följer en ny vecka full av nya utmaningar. Innan vi reser oss för att följa fotografen ut i det vackra majvädret frågar jag Isabella om det finns något hon vill skicka med till Grönts läsare innan vi avrundar.

– Var stolta! Se allt det vi åstadkommer, i regeringen, i de över hundra kommuner där vi sitter i majoritet och i alla de landsting där vi är med och styr, säger hon.